tisdag 24 september 2013

Aktivering i sjukstugan...

Idag har det varit grått och blåsigt väder ute och så har Lillhusse och jag varit hemma sjuka sen helgen, förkylda och feber men idag har vi båda varit feberfria. Trots att febern är borta så är inte orken riktigt tillbaka så några längre promenader har det inte blivit sen i lördags så idag var hundarna lite uttråkade med all rätt. Så fram åkte aktiveringssnurran och klickern, så roligt vi hade och trötta blev hundarna.

Jester, Yougi och Gilly de älskar aktiveringssnurran och alla vet precis hus man ska göra så egentligen är den inte så mycket aktivering för dem men de tycker att det är kul och har och göra en liten stund. För Ozzy var det första gången vi provade och svansen gick som en propeller och han pep, gnällde och jobbade hela tiden, riktigt skoj tyckte han att det var!

 
 
 
 
Sen klickade vi lite, fantasin var inte den bästa idag med snorig hjärna så vi plockade fram lite gamla saker. Jester och Gilly skulle sätta båda tassarna på en pall, gick strålande då det inte var så längesen vi gjorde det. Yougi fick även han pallen men som alltid när jag klickar med honom så är kraven låga och allt han gör med pallen får han godis för, tittar och nosar kom vi till. Ozzy älskar klickerträning och står och gråter utanför grinden i väntan på sin tur och när vi klickertränar går svansen som en propeller. Han är snabb nu när han verkligen vet vad det går ut på! Vi plockade fram en musmatta och klickade tass på matta, vi har gjort det förut men inte kommit så långt, men nu satte han tassen på matten och förstod fort att det var de jag ville. Smart och snabbtänkt kille, så himla roligt att jobba med honom!

Sen kastade jag ut korvbitarna som blev kvar så fick de söka lite på tomten allihopa tillsammans. Efter det så kände jag lite ångest över att Gilly och jag inte tränat så mycket Rally och kursen är på söndag... Så fram med lite fler korvbitar så tränade vi lite, de gånger vi har tränat nu mellan kursen har vi lagt all krut på sitt och mer pigg fotgående och det går faktiskt riktigt bra! Det andra får vi fila på senare... känns viktigt att vi känner oss trygga med det här först.

När jag tränat färdigt med Gilly så var Ozzy fasligt avundsjuk så jag plockade fram en liten tunnel jag har fått och klickade in "genom" på honom. Ja självklart var han superduktig och förstod snabbt vad han skulle göra, så roligt att se honom verkligen jobba och fundera! Efter det blev det en snabb kissrunda då alla jobbat och var lite uppe i varv och nu sover de gott allihopa. Nöjd matte och nöjda hundar det känns gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett tassavtryck - skriv ett par rader. Varmt välkomna tillbaka! Hälsningar Camilla och de Fantastiska Fem!