måndag 1 september 2014

Kurshelg, klick och trick och kantarell!

Helgen som gått har varit en härlig, rolig helg som gått alldeles för fort... Lördagen gick åt till att fixa här hemma i trädgården och inhandla allt som skulle fixas. Så nu är påskliljelökarna nedgrävda och höstblommor planterade i nyinköpta krukor, känns riktigt bra! Hundarna var med och handlade och fixade och var nöjda med dagen som den var. På kvällen tränade Gilly och jag lite kantarellsök något vi försöker hinna en stund varje kväll nu. Ozzy blev avundsjuk och ville träna han med så det blev lite klickerträning för honom.

När jag sen satte mig ner i soffan för kvällen fick jag se ett inlägg på facebook om att det var en sen avbokning på en kurs jag varit intresserad av att gå. Jag anmälde mig inte till kursen även om jag visat intresse för den för jag kände inte att jag riktigt hade tiden eller pengar till en kurs till nu i höst. Vi har ju redan fem kurser inplanerade i höst. Men då platsen fanns för halva priset eftersom det var en sån sen avbokning kunde jag inte låta bli att anmäla mig! Vi hade tur och var först till kvarn och kom med, så nu går Ozzy och jag en klick och trick kurs också! Kändes som rätt beslut när han var så avundsjuk när jag jobbade med Gilly, nu har han och jag något vi måste träna om kvällarna också.

Igår, söndag var det kursstart och de som inte klickat in sin hund fick börja med det, vi andra som hade inklickade hundar fick börja jobba med tricken på en gång. Vi tränade på mums och skämmas! Mums tränade vi på genom att hålla gott godis framför nosen på hunden och varje gång hunden slickade sig om munnen så klickade vi. Så enkelt, för jag lovar slickar sig runt munnen det gör hundarna! Nästa var skämmas då skulle vi lägga öglan på kopplet på nosen på hundarna och klicka när hundarna försökte ta bort kopplet med tassen. Funkade inte med Ozzys lilla nos då han bara sänkte huvudet så vi tog istället öglan som jag har runt handleden till klickern och satte runt nosen. En riktigt rolig kurs och jag ser verkligen fram emot nästa tillfälle!

Sen var det bara hem och byta hund och packa om i väskan för kantarellkurs med Gilly. Nu har hon blivit så pass säker så hon hittar alltid rätt burk, även om hon ofta luktar igenom alla. Så nu är vi inne på nästa steg då vi ska lägga in en markering från hundens sida, jag har valt att Gilly ska lägg sig ner för att visa att hon hittat kantareller. Så det tränar vi på nu! Nästa steg blir sen att lägga ut kantarellen ur burken och ut på tex gräsmattan. Viktigt är dock att inte ta i svampen för då luktar det matte/husse och att hitta en kantarell som luktar matte/husse i skogen är inte så troligt. Så vi använder pincett, plasthandskar eller en bajspåse när vi plockar med svamparna. Gilly hon jobbar på bra nästan hela tiden men det märks tydligt på henne att hon blir trött efter cirka 30 minuter på kursen (kursen är 60 minuter). Då tar vi ändå många pauser och har korta träningspass, leker mellan passen som belöning och för att tagga Gilly varvat med vila på filt. Gott om godis har vi även med oss av olika sorter. Jag är stolt över min tjej och hon är verkligen superduktig på kurs!

Som avslutning på en underbart härlig helg tog jag hela gänget till hagen för bus och godissök förstås som är obligatoriskt när vi kliver in i hagen. Så nu är vi taggade för en ny vecka med nya kursertillfällen och utmaningar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett tassavtryck - skriv ett par rader. Varmt välkomna tillbaka! Hälsningar Camilla och de Fantastiska Fem!