måndag 1 september 2014

Viltspår gång 2.

I förra veckan var Ozzy och jag iväg på Viltspårskursen igen, gång nummer två. Jag var nyfiken och lite spänd på hur Ozzy skulle reagera på det här kurstillfället, nu visste han ju vad vi skulle göra.

Det första spåret som var ett kort spår med en rät vinkel tog han bra utan tveksamheter. Han är inte den snabbaste i spåret och har gärna koll på vad som händer runt omkring i skogen, lite lätt distraherad i spåret med andra ord. Men gick ändå på bra och jobbade framåt.

Spår nummer två som vi la var ett längre spår som vi la i en hästsko form, 50x40x50 långt var spåret. De första 30 metrarna lyssnade han på den som gick sitt spår intill, vi har bra mellanrum mellan spåren men han måste som sagt han full koll... Sen var vi rätt ensamma i skogen och han tog  nästa 70 metrar i en bra fart, mer fart än jag sett honom jobba tidigare. Sen tog det tvärstopp de sista 40 metrarna på spåret. Det var ungefär som han sa nej du matte vi hittar ju ändå inget så nu lägger jag av, ta fram klöven själv du! Inte ens klöven var intressant i spårslutet, annars slickar han och bitar han gärna på den lite men inte den här gången. Han var helt slut och såg inte alls någon mening att fortsätta jobba, han ville bara hem.

När sen husse kom till vår uppsamlingsplats blev Ozzy helt överlycklig och hoppade upp i husses famn, husse ta mig härifrån nu såg han ut att säga. Viltspår är kanske inte Ozzys grej...

Vi får se hur det går nästa gång, för fortsätta kursen det ska vi förstås för stundvis jobbar Ozzy jättebra och tycker det är roligt. Terrängen i sig är ett hinder för honom också då det är mycket blåbärsris i den skogen  där vi lägger spår. Något längre spår blir det inte för Ozzy nu på ett tag i alla fall utan jag kommer lägga kortare så han orkar och tycker det är kul hela tiden, det kanske väcker lusten igen. Jag tycker däremot det är kul och intressant att se hur Ozzy jobbar, även när han inte jobbar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett tassavtryck - skriv ett par rader. Varmt välkomna tillbaka! Hälsningar Camilla och de Fantastiska Fem!