tisdag 29 mars 2016

Vårtecken!

Om vi nu bortser från inlägget med Glad Påsk hälsningen så var det lite över en månad sen sist här i bloggen. Vad har hänt sen sist..?

Melvin och jag har gått en Nosework kurs. Det var förstås superskoj och Melvin var riktigt duktig, lite ofokuserad ibland men det var första kursen vi gick tillsammans och det var en helgkurs så med all rätt blev han rätt trött. Tror att det där med Nosework verkligen kan bli vår grej, så skoj för det var vad jag önskade men det är viktigt att hunden verkligen tycker det är skoj också och inte bara matte. Melvin är en kille med rätt mycket fart i så nosarbete är bra för att få ner honom lite och verkligen jobba och inte bara "flänga" runt. Vi har tränat en hel del hemma sen sist och det går verkligen framåt!

Vi är även igång med Vardagslydnadskurs jag och Melvin och jag är riktigt imponerad över den här lilla killen, han har så mycket i sig! För mig är han en riktig stjärna på kursen, visst har vi ett och annat att träna på men han och jag tar verkligen stormsteg tillsammans, så skoj! Att kurserna är igång är verkligen ett vårtecken tycker jag!

Ozzy har också fått träna Nosework en hel del men inte på kurs. Ozzy tycker att det är så skoj och han är verkligen duktig! Lite frågande kan han bli ibland men han blir säkrare och säkrare. Vi har tränat mycket lådsök då vi hoppas att snart hitta ett doftprov nära oss men det har även blivit, inomhussök både i vårt hus och andra lokaler som verkstäder och fordonssök och utomhussök har vi också hunnit med. Än är vi kvar på eukalyptus och kommer vara där tills vi gjort ett godkänt doftprov tror jag, vi får se vad som händer i framtiden. Det är så roligt med Nosework och det är riktigt skoj att ha två väldigt olika hundar att träna med. Rätt enkelt att göra en gömma och låta båda söka efter den, kul att se hur de löser det på olika eller lika sätt.

De stora Tre har inte fått träna något speciellt... de är lite i vila just nu och jag tror att det trivs med det. Men när de två små fått jobba så brukar de stora alltid få söka godis vilket de älskar! De kan ju inte ligga på latsidan hela tiden, det tror jag inte att någon hund mår bra av gammal eller ung!

Annars har vi mest bara njutit av härliga promenader och njutit av att våren sakta men säkert kommit till oss. För nu vågar jag nog allt säga att våren är här!

Ett första vårtecken här hemma är att hundarna ligger på altanen och solar och det gjorde de faktiskt redan i slutet på februari!
 





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett tassavtryck - skriv ett par rader. Varmt välkomna tillbaka! Hälsningar Camilla och de Fantastiska Fem!