söndag 24 augusti 2014

Viltspår med Ozzy!

I onsdags var det kursstart på våra hundkurser och först ut var Viltspår! Den här gången är det Ozzy och jag som går Viltspår tillsammans, så roligt!

Det var riktigt spännande att se Ozzy jobba då jag inte var helt säker på hur han skulle reagera. Han var inte helt fokuserad så här i början utan hade full koll på vad som hände runt omkring honom som att de andra gick sina spår en bit bort. Men han tog spåret på en gång och sökte på bra trots att han tog pauser för att titta och lyssna på vad som hände runtomkring honom. Han stannade även en del och frågade mig, matte vad gör vi under det första spåret vi la. Under det andra spåret märktes det att han mer visst vad han skulle göra och frågade inte mig mycket utan jobbade på mycket bättre. Under det andra spåret slapp vi även blåbärsris som vi fick som "hinder" under det första spåret. Det hade ju regnat en hel del under dagen och riset var väldigt blött... Att då få en liten Italiensk Vinthund som avskyr allt som är blött att gå igenom det krävdes lite övertalning kan jag säga. När vi kommit igenom riset fick vi även ta en liten paus för att tvätta benen som var blöta... Att jobba med Vinthundar de bjuder verkligen på många goda skratt!

Måste ändå säga att jag är riktigt imponerade över denna lilla hund och han arbetsvilja oavsett om det blir stopp i blåbärsris eller inte, vi är ju ute efter att ha roligt tillsammans och det har vi verkligen! Jag ser verkligen fram emot nästa Viltspårkurs och få följa Ozzys utveckling under kursens gång. Det är även roligt att få följa de andra kursdeltagarna och deras hundar. Vi hade en härlig blandning hundraser, det var en otroligt söt Shiba, en Beagle som verkligen var skoj att få se jobba då han verkligen visste vad han gjorde även om de aldrig lagt spår förut och så var det en Whippetfröken med, alltid extra skoj med andra vinthundar förstås!

Nu ser vi fram emot de övriga kursstarterna under hösten! I eftermiddag är det kantarellsök med Gilly, det ska bli grymt roligt! I slutet på september så startar personspår som jag och Jester ska gå och i mitten på oktober startar fortsättningskurs i Freestyle som Ozzy och jag ska gå. Idag har jag även anmält mig till en riktigt rolig kurs som heter Friluftskampen! Vi håller tummar och tassar att vi kommer med på den. Kursen innehåller roliga aktiviter i skogen som spår, drag, balansövningar, apportering, IQ test mm. Kursen innehåller även en tävling, den som får mest poäng i kursen vinner en gratis hundkurs hos Hundklok som vi går för just nu. En kurs som verkligen handlar om att bara ha roligt tillsammans med sin hund, sånt gillar jag och sen en gnutta tävling på det, det kan verkligen bli skoj. En härlig höst vi har framför oss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett tassavtryck - skriv ett par rader. Varmt välkomna tillbaka! Hälsningar Camilla och de Fantastiska Fem!