söndag 11 oktober 2015

Veterinären

Nu i veckan var det dags för en tur till veterinären med Bruno som skulle besiktigas inför försäkring och med Ozzy som skulle kolla upp sina tänder.

Bruno var en stjärna hos veterinären, hade inte trott något annat då han är så lugn och trygg i alla situationer. Veterinären klämde och kände på honom lite överallt och kollade noggrant igenom honom, sen kom hon till hans hjärta... veterinären sa efter att ha lyssnat på Bruno att han hade ett blåsljud på hjärtat. Envis som jag är och rätt van tyvärr vid att veterinären inte alltid kan Greyhounds som kan ha ett biljud på hjärtat på grund av deras djupa bröstkorg, så bad jag om att en veterinär med mer kunskap om hjärtat skulle lyssna också. Toppen som de är där jag går med mina hundar så kom det in en veterinär till och lyssnade, vilken bra service. Jag kände på en gång att hon mer visste vad hon pratade om och hon kunde inte avgöra om det var ett biljud eller ett lindrigt blåsljud. Jag blir lite trött på veterinärers okunskap om Greyhounds ibland... det gäller verkligen att man som ägare läser på och kan sin ras när man går till veterinären men så skönt att bli bra bemött när jag ville veta mer av en veterinär till. Nu kommer Bruno leva ett långt och lyckligt liv oavsett om det är blåsljud eller inte och hans nya familj vet om allt och de kommer ha koll på det i fortsättningen. Vilket toppenhem Bruno har som väntar och längtar efter honom! I övrigt fick Bruno utan anmärkning på allt utom tänderna som är lite nedslitna på sina ställen, mycket trevlig hund fick kan i papperna också!

Liten Ozzy var med han också och han fick gott om uppmärksamhet när tre olika djurvårdare tittade på hans tänder. Ozzy har tre tänder som är lösa och som jag vill ska dras ut, känns som de bara är där till besvär för honom just nu och så ska han verkligen inte ha det. Så nu var vi hos veterinären för en koll på hur "ren" han var i munnen innan vi kunde boka tid för operation dra ut tänder. Två av tänderna är framtänder som var dåliga redan när Ozzy kom till mig med tandkött som dragit sig långt upp och på det har han slagit i tänderna också. Sen har han en tredje tand som är lös, på andra sidan har han redan dragit ut den tanden och nu spökar den motsatta tanden också. Lite tråkigt att tänderna börjar spöka på Ozzy nu, han har så fina och vita tänder nu men eftersom de inte var så välskötta från början så kommer det tyvärr nu med åldern. Italiensk vinthund som många andra småhundar är också lite kända för att kunna få problem med tänderna, så då är det extra viktigt att sköta om dem från början. Här hemma borstar alla hundarna tänderna, eller jag borstar på dem ska jag kanske skriva... flera gånger i veckan och med det hoppas jag att de får ha så fina tänder som möjligt långt upp i åldern. Jag fick i alla fall beröm för att han hade så fina tänder och vi behövde inte göra någon tandsanering innan tänderna ska dras ut, så om några veckor är det dags för sövning och operation dra ut tänder... usch vad jag tycker sånt är jobbigt! Tänk att jag gråter varje gång jag måste lämna någon av mina hundar kvar... hjärtat går sönder... även när det inte är några stora grejer!

Hela gänget på promenad, helt klart roligare än att vara hos veterinären!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett tassavtryck - skriv ett par rader. Varmt välkomna tillbaka! Hälsningar Camilla och de Fantastiska Fem!