fredag 24 januari 2014

I väntan på kurser...

Jag skäms över så dålig jag varit på att hålla igång träningen med hundarna! Känns som träningsinspirationen har gått i ide... nej det här duger inte!

Klickern har kommit fram ett par gånger och vi har lite som vi ska fortsätta träna på så det verkligen sitter! Med Jester och Gilly är det att följa handen som är nummer ett, det vill jag ska sitta tills vårens kurser drar igång. Vill inte bara att de ska följa handen utan trycka nosen emot så jag verkligen vet att de är med. Som cirkuskonst är det zickzack mellan benen som vi håller på med, Gilly kan men Jester har en bit kvar. Så med Gilly måste jag tänka ut något nytt, kanske något som gör att vi kan bygga mer på Freestyle. Ozzy där ska vi fortsätta med att torka tassarna, ser så sött ut! Vi måste träna så det verkligen sitter så vi kan lägga in ordet torka. Sen är det även följa handen som är prioritet även med honom, för han ska gå någon eller några kurser till våren/hösten han också.

Sen har vi Dogparkour också... där har vi verkligen varit lata eller kanske ska jag skylla på snön och halt underlag. Det blir inte mycket träning utomhus just nu alls, när jag tränar ute blir det med en och en för de andra fryser om de måste vara stilla. Nu har de senaste två utmaningarna varit övningar som man kan göra inomhus, upp på ryggen och 3 saker med en stol. Upp på ryggen handlar om att hunden ska sätta tassarna eller hoppa upp på din rygg när du tex ligger ner på golvet. Ozzy kan jag tex tänka mig att hoppa upp på ryggen kan vara toppenträning men Gilly med sina 28 kg och långa kropp vill jag inte ha på ryggen... där får det bli framtassar på ryggen. Tre saker med en stol är att hunden ska göra just 3 saker på eller med en stol, tex krypa under, hoppa upp och sitta på, sätta framtassarna på stolsitsen.

Yougi han får vara med om han vill men oftast väljer han att inte vara det så med honom har jag inga mål jag vill uppnå utan vi gör bara saker på skoj och då saker som han kan och tycker är kul!

Något som vi gjort och gör mycket här hemma är godissök, alla mina älskar den aktiveringen och vi gör den både hemma på tomten, i skogen på promenaden och inomhus. Jag brukar oftast släppa alla tillsammans för att söka men lägger även godisspår och låter dem söka en och en. Nu när det varit riktigt kallt ett par dagar tycker jag att leta godis är en toppenaktivering att göra på tomten. Hundarna kan själv välja när de vill gå in för att de är kalla om tassarna men jobbar så länge de vill. Speciellt  bra när man har frusna hundar som inte vill hänga med på långpromenader när termometern visar runt -10 men ändå vill sysselsätta dem lite ute.
 

 

Även att öppna paket av olika slag med godis i är en omtyckt sysselsättning som vi ofta roar oss med här hemma, så helt på latsidan är vi inte men en spark där bak för att ta tag i träningen igen det behövs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett tassavtryck - skriv ett par rader. Varmt välkomna tillbaka! Hälsningar Camilla och de Fantastiska Fem!