måndag 6 oktober 2014

Personspår, Friluftskampen och Klick och Trick!

Nu så är vi igång med två nya kurser för hösten, en har till och med redan hunnit sluta! Personspår med Jester och Friluftskampen med Yougi.

Blir till att fylla på godisförrådet ofta just nu...


Jester tycker det där med personspår är superskoj och han är verkligen riktigt duktig. Han jobbar hela tiden i spåret så länge inte hans matte visar honom på fel väg... råkade göra det sist. Vi har nu gått två kurstillfällen och vi har lagt 3 kortare spår, ett motivationsspår och ett längre spår. De korta spåren tar Jester utan problem och vårt första längre där blev det fel då det fanns fler snitslar i skogen än vi satt upp och jag fick in Jester på fel "spår". Vi fick då gå tillbaka en bit och börja om och min duktiga prins tog slutet på spåret utan problem trots att det blev tokigt. Det är så kul att se honom jobba, han som annars kan vara lite loj och svår att få igång, han är verkligen med på noterna, det här är hans grej!

På kursen charmar han dessutom alla och flera har erbjudit sig att "låna" honom ett tag, men nej han är inte till utlåning min prins. Det är verkligen en speciell känsla att vara på kurs med Jester, min fina, bästa Jester!

Tre sorters godissorter med på varje kurs, allt för att hålla intresset uppe!


För Yougi blev det kurspremiär på Friluftskampen som handlade om att ha roligt tillsammans med sin hund. Kursen var två tillfällen och den har redan hunnit sluta... Vi fick prova på, personspår, balans på sten, sökrutor på olika sätt, IQ test, drag mm. Roligt hade vi och Yougi tyckte stundvis att kursen var kul men mest ville han hem... Det var en del moment på kursen som vi valde att inte göra som sitt och ligg som Yougi tycker är jobbigt men jag är så nöjd med min fina kille som utan problem har klarat en kurs. Sen att vi inte gjort allt det bryr jag mig inte om, vi var där för att ha roligt! Vi kan inte skryta med att vi vann kursen vilket inte var min tanke alls, kursen var nämligen även en tävling och den som fick högst poäng på alla momenten vann en gratis kurs. Men vi var som sagt där för att ha kul och inte för att tvinga fram något hos Yougi som kan tycka att träning känns kravfyllt. Många skratt blev det tillsammans med övriga kursdeltagera så roligt hade jag och Yougi tyckte vissa moment var roligt men han var mest nöjd över att få komma hem igen. Nu har vi i alla fall prövat att gå kurs och Yougi min speciella kille var väldigt lyhörd men blev osäker när han inte visste vad jag ville och kurs är kanske inte riktigt hans grej men det skadar aldrig och vi knyter vårt band starkare.

Ozzy och jag vi fortsätter på vår Klick och Trick kurs och de nya momenten vi tränar på nu här hemma är städa som jag inte alls lyckas med.., rulla och spela boll. Rulla och spela boll går det riktigt bra med däremot. Nu ser vi framemot sista tillfället på söndag!

Nu i helgen är det kursavslut på både Personspår och Klick och Trick och efter det har vi inga mer kurser planerade för hösten. Så nu tar vi en kursvila och tränar på det lärt oss under vintern som närmar sig med stormsteg. Vi skulle nu under november ha gått en fortsättning i Freestyle men den blev inte av på grund av för lite intresse. Lite tråkigt men mest skönt då jag känner att vi behöver en paus nu allihopa, lika roligt som det är med kurs lika skönt är det när det blir en liten vilopaus. Men jag vet att jag snart kommer börja titta efter vårens kurser och längta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett tassavtryck - skriv ett par rader. Varmt välkomna tillbaka! Hälsningar Camilla och de Fantastiska Fem!