lördag 2 januari 2016

Nyårsnatten!

Här hemma gick nyårsaftonskvällen över förväntan, alla hundarna sov gott med oss i soffan ända fram till 12 slaget... Då bröt helvetet lös kan man lugnt säga! Våra grannar tyckte nämligen att det var en strålande idé att smälla av låda efter låda i lekparken precis utanför oss... mitt i ett radhusområde!!! Jag trodde att fyrverkerierna skulle komma in genom vardagsrumsfönstret och morgonen efter fick jag städa tomten från resterna så speciellt långt borta från våra fönster var det inte.

Yougi fick förstås panik och stod mitt i rummet och bara skaka, han kunde inte röra på sig. Tillslut lyckades jag få honom att förstå att han skulle gå upp i sitt skyddsrum. Melvin sprang runt i ren panik, upp och ner för trappen och runt mellan alla rum. Ozzy som inte brukar bry sig ett dugg for efter Melvin men var mer kontaktbar. Jester som verkligen inte brukar röra en fena kom till mig och ställde sig tätt intill och skakade. Gilly hon sov däremot sig igenom hela kaoset på rygg med tassarna upp i luften.

Trots att 12 slaget verkligen blev allt annat än bra här hemma så måsta jag säga att det smälldes väldigt lite här i området. Jag är så tacksam att så många ändå respekterar att det finns de som är rädda och höll sig till 12 slaget med sina fyrverkerier. Som djurägare blir det så mycket lättare att skydda och hjälpa sin hund då, men jag tycker fortfarande att det borde vara förbjudet för privatpersoner att köpa och använda all form av smällare och raketer!

Ända farm till 12 slaget var det faktiskt rätt lugnt och det märktes på Yougi som för första gången på en nyårsafton faktiskt var lugn, det där som smällde en bit bort det skrämde honom inte år. Så synd att 12 slaget skulle förstöra allt... vad jag tycker om grannarna just nu behöver jag nog inte ens skriva ut! Hade det bara kunnat låta bli att smälla precis utanför oss så det lät som ett tredje världskrig i vårt vardagsrum och resten av huset så tror jag faktiskt att Yougi och de övriga hade hållit sig lugna hela kvällen och natten. Det finns ju liksom andra plaster än mitt i ett radhusområde om man nu nödvändigtvis måste skjuta upp fyrverkerier, tveksam till att det ens är tillåtet så nära inpå hus!

Nästa år åker vi ut på landet och hoppas att det blir lugnare där, ingen som skjuter precis utanför fönstret i alla fall då det inte finns några grannar så nära! Hoppas nu bara att den här händelsen inte förstört för mycket...

Hoppas ni andra fick en lugn nyårsnatt och att 12 slaget gick bättre än för oss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett tassavtryck - skriv ett par rader. Varmt välkomna tillbaka! Hälsningar Camilla och de Fantastiska Fem!