onsdag 6 januari 2016

Rumsrenhet...

Allt är inte en dans på röda rosor, det finns motgångar och sånt som är mindre roligt med att ha hund. Ofta skriver jag om det som går bra eller är roligt, självklart är det roligare att skriva om sen så är det mesta med att ha hund och leva med hund positivt och glädje i mina ögon. Men det finns negativa saker...

Jag älskar verkligen snö och vinter och i det avseendet har jag helt fel raser, men är vi ordentligt påklädda så trivs vi alla ute och framför allt så behöver vi alla komma ut. Mina två små Italienska vinthundar håller inte alltid med mig om att man behöver gå ut... speciellt inte så här års när det är snö på marken. Vid blåsigt väder, regnigt väder, kallt väder och allt väder med snö på marken så tycker de två små bäst om att ligga inne på en varm och skön plats istället... och de vet alltid när det är sånt väder ute! När vi väl kommit ut däremot så brukar de inte protesterar utan tycka att det är helt okej även om de inte alltid jublar.

Skrev för några dagar sen om att Italiensk vinthund är rasen för mig och det är den verkligen, är helt såld på rasen men det där när man älskar att vara ute i (nästan) alla väder och väljer en ras som inte uppskattar alla väder, visst kan man fundera själv hur det blev så. Fast helt ärligt när det regnar och blåser ute så är det rätt skönt att bädda ner sig i soffan istället för att gå en långpromenad så visst uppskattar man deras inställning till väder rätt ofta också.

Den största nackdelen här hemma med de där två små är just att de verkligen inte vill gå ut vid dåligt väder och då visar de inte att de behöver gå ut heller, det gör till och med gärna allt för att slippa gå ut. Så från att under den varmare tiden på våren, hela sommaren och tidiga hösten vara helt rumsrena så smygs det nu undan och kissas inomhus... Nu har jag inte bara en utan två som gör likadant också! Får se det positiva i det hela vi har ofta välskurat här hemma, på några ställen i huset i alla fall. Många säger blää och hur orkar ni, jag brukar svara vi har vant oss för så är det nog! Vi visste med både Ozzy och Melvin att de kissade inne innan de flyttade hit och med Ozzy har det blivit så mycket bättre men inte den här årstiden... Melvin har faktiskt varit väldigt duktig sen han flyttade hit men nu kom kylan och snön... Inte lätt att ändra på det här beteendet när de båda var ett par år när de flyttade hem till oss och nu är de två också, men vi älskar våra pissenissar. Som tur är så är de små så pölarna blir inte så stora och jag vet deras ställen så man kan alltid säkra och så får man hålla koll på dem.

Nu är inte alla Italienska vinthundar pissenissar men det är inte helt ovanligt i rasen, "väderkänsliga" skulle jag nog säga att de är allihopa mer eller mindre så kläder behövs. Italienska vinthund är verkligen inte en ras för alla, de är speciella på sitt sätt! Jag ser att rasen ökar i popularitet just nu och att många intresserar sig för rasen, ser också tyvärr att omplaceringar ökar. Visst är det kul att rasen ökar i popularitet men det har också ofta en baksida... hoppas alla verkligen tar sig tid att läsa på om rasen och träffa dem innan de bestämmer sig, Italienska vinthundar är som sagt speciella och absolut inte en hund för alla. Viktigt tycker jag är att man tänker på att det är en Vinthund!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett tassavtryck - skriv ett par rader. Varmt välkomna tillbaka! Hälsningar Camilla och de Fantastiska Fem!