torsdag 18 februari 2016

Nu är vi på gång med Nosework!

Jag behövde verkligen den där kiken på privatkursen hos Trofasthund för nu är vi igång! Flera kvällar i veckan kör vi ett par eukalyptussök här hemma, både ute och inne. Ozzy är så grymt duktig! Han är fortfarande väldigt frågande men klättrar inte på mig när vi tränar här hemma. Om det beror på att han nu vet vad jag vill att han ska göra eller om det handlar om att han är tryggare i hemmiljö det får framtiden visa. Så roligt att se Ozzy som jobbar på så himla bra och han tycker det är så skoj, självförtroendet växer på honom det syns.

Vi har tränat både behållarsök och då mest kartonger men även inomhussök där jag gömt doften någonstans i ett rum. Ute har vi mest använt oss av våran altan och där har vi också kört ett par sök nu och han jobbar på lika bra inne som ute. Nästa steg är att göra fler gömmor i samma sök för nu är det dags att försvåra det lite och jobba vidare.

Även Melvin har fått prova på lite. Vi har först bara gömt godis i en kartong för att han ska få upp intresset för att söka och förstå vad det är jag vill att han ska göra. Leta godis är superskoj tycker han men han blir lite frustrerad att han inte får godisen han hittat, den är väl gömd i en kartong. Jag har valt att belöna honom från handen med godis istället för att träna in beteendet från början. Jag har börjat presentera eukalyptusdoften för honom nu också och han verkar tycka att det här är lika superskoj som jag och Ozzy. Vi ska på Noseworkkurs hela nästa helg så då får vi fördjupa oss mer i det Melvin och jag som jag längtar.

Ska försöka mig på att filma ett par sök och visa hur fint de jobbar och för en själv att titta på och reflektera över. Förhoppningsvis lägger jag upp några filmer snart...

Det här med Nosework är nog verkligen våran grej! Det jag gillar med det är att man så lätt kan träna det hemma och det är verkligen bra när man ha hundar som inte gillar alla väder... för något måste vi hitta på om vi inte tar en långpromenad. Jag gillar också att det verkligen passar alla hundar oavsett ålder och ras. Om vi sen kommer ut och tävlar det vet vi inte... matte har dåliga tävlingsnerver men doftprovet ska vi göra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett tassavtryck - skriv ett par rader. Varmt välkomna tillbaka! Hälsningar Camilla och de Fantastiska Fem!