söndag 16 februari 2014

Ja!

Lite roligt att jag i torsdags satte mig ner och skrev ett inlägg om ordet nej för i fredags var jag på en utbildningsdag med mitt jobb. Vi hade olika teman men ett av ämnen som vi lyfte under dagen var demokrati i förskolan ur barnens synvinkel. Nu vill jag inte förmänskliga hundar eller göra barn till hundar men bland annat fick vi se en film med en intervju av författaren Gabriella Ekelund där demokrati diskuterades och bland annat nämndes användningen av just ordet nej som fick mig att tänka lite extra. Ni som är intresserade av filmen hittar den här!

Filmen tog bland annat upp att man ska använda ordet ja istället för ordet nej till barnens initiativ på förskolan. Författaren menade att det minskar konflikter, lugnet lägger sig, vänlighet uppstår och koncentration ökar. Förskolans Läroplan är skriven så att barnens intressen ska styra, verksamheten ska vara demokratisk och barnen ska ha stor möjlighet att styra verksamheten för den ska helt och hållet utgå från varje barnen och deras intressen. Undersökningar har visat att barn tycker väldigt illa om att bli tillrättavisade och upplever skäll som slag med rösten. Barn i en odemokratisk förskola blir stukade barn och barn i en demokratisk förskola blir självstarka, initiativ rika och får en tilltro till sitt egna lärande.

Intressanta saker att fundera på och det gav mig en hel del tankar både inom mitt yrke och inom hundträning... alla är vi djur och alla har vi känslor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett tassavtryck - skriv ett par rader. Varmt välkomna tillbaka! Hälsningar Camilla och de Fantastiska Fem!