söndag 9 augusti 2015

Det där med grönsaker...

Försöker blanda i lite grönsaker i hundarnas matskålar ibland, speciellt om det blir grönsaker kvar när vi tvåbenta har ätit mat. Det är rätt roligt att se hundarna när de sorterar och pillar ut grönsakerna, ett bra sätt att slå ner på takten när mina äter för det tar mycket längre tid när det ska "pillas" i maten.

Ozzy som slukar sin mat i vanliga fall han sorterar sin skål noga när det serveras grönsaker, gurkan försvinner fort för det älskar han men sallad och tomat som det var i den här gången också sorteras noga ut...


men allt slinker ner tillslut!


Gilly den kräsna här hemma hon sorterar så noga så det är ingen risk att det skulle råka slinka med någon grönsak, skulle hon råka få in en i munnen så spottas den fort ut igen!


Yougi som äter nästan allt i övrigt han sorterar bort de flesta grönsakerna men några slinker ner om de är väl blandat med övrig mat.


Jester han slickar skålen ren, han är det ordning på!


Mina hundar äter fortfarande Nordic färskfoder sen fyra år tillbaka och sen några år tillbaka äter de deras spannmålsfria alternativ och vi är mycket nöjda! Aldrig något fel på hundarnas aptit och de är fina i kropp, päls och mage, kommer inte byta foder på dem!

Däremot så ger jag dem även Mush Vaisto nu också, eftersom jag har en kräsen här hemma som så blir det "köttbullarna" med ren, kalkon och kyckling för dem äter Gilly. Vi började prova Mush för två år sen och har provat runt bland deras olika alternativ men fastnat för deras Vaisto bullar, enkelt och ett redan färdig blandat fullfoder med kött, inälvor och grönsaker, smidigt tycker jag! Så varje kväll sen något år tillbaka serveras halva skålen med Nordic och halva med Mush och det tycker jag har gjort att bland annat deras bajs är fastare så det fortsätter vi med. Varje morgon får de Nordic färskfoder, så här hemma serveras de två mål mat per dag.

Jag gillar verkligen Mush och deras Vaisto produkter och vore det inte så dyrt så kanske jag gått över på det helt... men med stora hundar som behöver en hel del mat så blir det dyrt i längden så den här kombinationen fungerar toppen för hundarnas välmående och för vår ekonomi.

Det känns bra att det blir lite variation på köttet som serveras också till hundarna. Nordic har nötkött i sitt foder som jag valt att ge och genom Mush som är en barfprodukt får de ren, kalkon och kyckling. Några dagar i veckan serveras även kycklingvingar här hemma och det är mycket populärt! Annat jag tillsätter i fodret är MSM, Glukosamin, B-vitamin och ett helt ägg två gånger i veckan och så grönsaker ibland...

Har nog inte varit så nöjd med hundarnas matsedel som jag är nu, de är så fina i pälsen och kroppen och de äter med glad aptit om vi nu glömmer grönsakerna... Har prövat lite olika färskfoder, provat att barfa lite själv men aldrig vågat helt utan kombinerat med färskfoder. Så det här alternativet känns superbra för hundarna! Skulle kunna variera mer med olika Mush bullar men då äter inte fröken kräsen här hemma... så nu kör vi på det som alla äter av och som alla mår bra av!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett tassavtryck - skriv ett par rader. Varmt välkomna tillbaka! Hälsningar Camilla och de Fantastiska Fem!