onsdag 20 november 2013

Freestyle och klickerträning!

Igår kväll var jag, Gilly och Ozzy på en kvällskurs i Freestyle och klickerträning och jag måste säga att det var en av de roligaste kurserna jag gått på länge! En helt fantastisk instruktör som alltid eftersom det är mest hos henna jag går med mina hundar och så roligt träningssällskap, en matte till med sina två underbara hundar en Cirneco dell´etna (Lystra )och en spansk blandras (Rocky), vilket lyx att bara vara två personer på kurs! Det vi tränade på kändes så bra och var verkligen det vi behövde just nu. Kursen hölls inomhus annars hade det varit mörkt och kallt och absolut inte lika roligt att träna! Det är helt underbart när man åker hem från en kurs med lyckorus i kroppen, då är livet som bäst tror jag, när man verkligen för göra det man tycker är bland det absolut roligaste tillsammans med sina hundar.

Vi började kvällen med att prata lite om Freestyle och grunder som är bra att träna på. Sen fick vi välja vart vi kände att vi ville starta. Med Gilly valde jag att starta med handtarget, att sätta nosen mot min handflata vilket vi gjort förut men som jag kände var en bra start när det var ny störning som det blir när man är på kurs. Handtarget vill jag träna in för att underlätta i andra moment som tex slalom mellan benen då hon lärt sig att följa min hand, då kan jag sätta handen där jag vill att hon ska gå och hon följer för hon vet att hand betyder klick och godis.

Med Ozzy startade jag med tass på musmatta. Det var första gången vi var på kurs tillsammans och jag ville börja med något som jag kände att han verkligen kunde hemma i köket. Som alltid när man är på kurs får man lägga kraven lite lägre än vad man gör hemma i köket, det är andra störningar omkring som gör att träningen får en extra utmaning.

Både Gilly och Ozzy var superduktiga och var med på noterna hela tiden! Det var extra roligt tycker jag att ha två hundar att jobba med på en kurs och vilka två underbara hundar jag hade denna kväll, så fulla av energi och ville jobba hela tiden. Den som vilade för tillfället var alltid så taggad på att träna när det blev dennas tur, härligt att se. För Ozzy var det också så nyttigt med passivitetsträning då han alltid vill stå i centrum och vara med hela tiden. Jag hade med en canvasbur som han fick vara i när jag tränade Gilly och visst försökte han gräva sig ur men han kunde lägga sig ner och vila också vilket var toppen, bara det var stor träning för honom. Att han grävde och ville ut var även positivt då han verkligen ville vara med mig och jobba, härligt att se hans inställning och attityd!

Sen tog vi en paus och pratade lite mer om träning och Freestyle, även här fick vi frågan vad vi ville jobba vidare med och vi kände för fotgående både matte Hanna och jag. Gilly kan det och går superfint just nu men Ozzy har jag aldrig tränat in fotgående så för oss tillsammans var det nytt. För mig var det verkligen nytt med en sån liten hund också, kändes som jag inte såg honom alla gånger där nere på golvet så det var verkligen nyttigt med goda råd. Vilken duktig kille han är Ozzy, han vill verkligen samarbeta och tycker det är skoj, så vi kom faktiskt en bra bit på väg. Vi tränade in fotgåendet genom att jag hade honom lös i lokalen och rörde mig runt och klickade när han sökte upp min vänstra sida, vilket han gjorde ofta. Gilly hon fick glänsa hon då hon var supertaggad och hennes fotgående var precis så som jag vill ha den, vid min sida och pigg, öronen fram och ett härligt go i stegen, blir man annat än stolt över sin underbara Greyhound! Där kommer suget efter Rallylydnad igen... ska vi våga eller inte..?

Återigen en liten paus efter flera omgångar träning varvandes mellan Ozzy och Gilly för lite prat om träning och hur vi kände mm. Sen gav vi oss på att träna in lite trix som förutom fotgåendet som faktiskt är grunden Freestyle just det som man förknippar med Freestyle med, i alla fall för mig. Jag kände för att fortsätta bygga på handtarget och valde slalom mellan benen med Gilly och med Ozzy började jag träna in handtarget - nos mot handflata. Gilly går nu faktiskt slalom mellan benen men fortfarande behövs godis att locka med och Ozzy han sätter nos mot hand. Så nästa steg/mål som vi får träna på här hemma här att kunna plocka bort godiset när Gilly går slalom för att bara belöna när hon gått så många slalom som jag vill och jag anser att vi är färdiga. Med Ozzy är nästa steg att följa handen, att jag kan flytta handen och han fortfarande söker upp den med sin nos.

En sak som jag verkligen tar med mig det är att man alltid ska ha ett mål med sin träning, tänk så viktigt det är! Varje gång vi tog ett träningspass med en av våra hundar fick vi alltid frågan från instruktören vad är ditt mål, nyttigt att tänka till! Vi kom som sagt hem med lyckorus i kroppen, trötta hundar förstås och massor av nya idéer och tankar till träning, precis vad vi behövde just nu, lite ny energi! Det här kommer vi göra om med samma instruktör och samma träningssällskap!

Stor tack till Caroline Svärd på Trofasthund för en absolut underbar kväll och så lärorik!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett tassavtryck - skriv ett par rader. Varmt välkomna tillbaka! Hälsningar Camilla och de Fantastiska Fem!