torsdag 14 november 2013

Klickerträning!

De här sakerna satte jag upp som mål i våras att jag skulle träna in med Jester och Gilly under året. Nästan allt har vi tränat in men lite saker är kvar. Nu har jag också en ny stjärna, Ozzy här hemma som verkligen älskar klickerträning så även han ska få träna in det som jag redan tränat med Jester och Gilly och en hel del annat också förstås. 

High five - det har jag helt glömt bort! Det har blivit den här veckans träning, så vi är på gång.
Snurra - Gilly och Jester kan! 
Backa - Gilly kan och Jester är på god väg.
Puss - Gilly kan.
Skämmas - där får nog allt jag skämmas för det har vi inte tränat på alls. Något nytt att ta tag i en annan vecka.
Upp på pall med framtassar - Jester och Gilly kan.
Nosdutt mot handflatan - Jester och Gilly kan.
Ta upp ett mjukdjur i munnen - där har jag get upp! Jester och Gilly tar inget i munnen, tror jag testat allt...
Buga - Gilly och Jester kan.

Vi har förstås tränat in lite andra saker också som för Ozzy har det varit att komma på vad klickerträning handlar om och sen har vi gått vidare med tassar på musmatta och igenom en tunnel. Nästa tänkte jag skulle bli buga eller dansa för honom, för det är något han gärna bjuder på själv och då känns det lätt att börja med. Tidigare har det varit förmål som musmatta och tunnel som han ska göra något med men nu ska han bjuda på ett beteende helt själv och det kan ibland vara lite svårare så då startar vi med något lätt.

För Gilly har det varit mycket Rallylydnad och fotgående med kontakt som vi tränat med klicker och även en del moment i Rallylydnaden som behövs slipas på. Det kommer vi fortsätta med för det tycker vi är skoj, ja eller Gilly tycker det oftast i alla fall.

Jester där har vi tränat en del Rallymoment med klicker och backa har vi jobbat med länge... det tar lite tid för min röda prins men roligt har han!

Yougi han får söka godis på tomten han istället. Har inte hjärta och ser ingen anledning att tvinga honom till träning. Han gör om han måste men han visar så tydligt att han inte vill genom att springa upp på övervåningen och lägga sig när han ser att det är klickerträning på gång. De andra tre, Jester, Gilly och Ozzy de hoppar och piper av glädje när de ser vad som är på gång, ser då ingen anledning att "tvinga" Yougi det blir bara fel. Träningen ska vara positiv, de gånger han kommer självmant däremot då får han alltid vara med och då gör vi enkla saker som tass på musmatta mm, bara för att inte lägga några som helst krav utan bara ha roligt och sen få massor av godis förstås.

Nu är bara frågan vilka fler trix vi ska ta tag i... kanske får jag lite nya idéer efter tisdag för då ska jag och Gilly på en liten kortvariant av Freestylekurs. Det ska bli grymt skoj och jag behöver verkligen lite nya idéer nu! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett tassavtryck - skriv ett par rader. Varmt välkomna tillbaka! Hälsningar Camilla och de Fantastiska Fem!