fredag 8 november 2013

Torrfoder, färskfoder, BARF...

Jag tycker det är väldigt roligt och intressant att ge mig in i foderdjungeln ibland och läsa runt, det ger mycket information och tankar. En sak är jag helt säker på och det är att jag inte kommer ge torrfoder igen, men sen så finns det färskfoder och BARF. Jag önskar att jag kände mig tillräckligt trygg med att bara ge bara BARF men jag är nog lite för lat och vill ha ett fullfoder utan att behöva tänka massor, rädd för att göra fel kanske man kan säga. Sen måste jag erkänna att även om jag ger ben ibland så tycker jag att det finns ben som känns läskigt att ge som till exempel revben som jag gett någon gång, men det är jag det och BARF innehåller inte bara ben förstås utan kött och inälvor också allt i en bra kombination för just din hund. Nu finns Mush på marknaden också och det är ett BARF "foder" där man inte behöver tänka massor själv men jag tycker att det tyvärr blir dyrt i längden till stora hundar om man enbart ska ge det. Det jag känner med BARF förutom rädslan att ge vissa bensorter är att man verkligen måste vara påläst inom näringslära och där är inte jag...

Just nu känner jag mig väldigt nöjd med den kombinationen mat mina hundar får, alla är väldigt fina i kroppen, pälsen, magen mm! Man kan säga att det får en blandning mellan färskfoder och BARF där färskfodret är basen. Jag gjorde för ett tag sen en liten förändring genom att tillsätta MUSHs produkter och det ångrar jag inte då jag har märkt skillnad, positiva sådana och då främst på deras magar. Mina får fortfarande Nordic färskfoder som bas då jag tycker att det är viktigt att ha rött kött som bas i det jag ger men jag ger numera deras spannmålsfria alternativ som jag är mycket nöjd med. Sen får de även  Mush kalkon och Mush ren med ben (önskar att den fanns utan ben), kycklingvingar och Mush lax eller annan fisk till kvällsmaten. Hundarna har numera en matlista för vad som ska ges varje dag men det känns inte krångligt eller svårt att komma ihåg eller ge och det är inte hela världen om jag glömmer att ge något utan vi har en bra bas i Nordic färskfoder. Men jag funderar på att gå över till Nordic helt igen då de har både kalkon och lax i sitt sortiment och det är de som hundarna äter just nu, det skulle bli billigare för oss. Nu beställer vi foder var 8 vecka så när jag började med min matlista så hade vi precis beställt nytt foder och därför testade vi Mush. Vi behöver ju inte lämna Mush helt för det utan vi kan alltid variera med deras korvar ibland när behovet finns.

Varje morgon får de enbart Nordic färskfoder oavsett veckodag.
Söndag- och måndagkväll får de Nordic och lax eller annan fisk.
Tisdagkväll får de Nordic och kycklingvingar.
Onsdag- och torsdagkväll får de Nordic och kalkon (ibland ren med ben).
Fredagkväll får de Nordic, äggula och fredagsgodis som märgben eller färsk grisknorr.
Lördagkväll får de Nordic och kycklingvingar.

Ibland varierar jag med något annat om jag springer på något billigt kött i affären. Men då jag har två som är kräsna med maten här hemma så känns det bra att ha hittat den här kombinationen och balansen som alla äter och mår bra av men i lite olika mängder förstås för alla är de olika och behöver olika. För mig är det viktigt att de tycker om maten efter att ha haft problem med att få Gilly att äta och jag är så glad för att vi hittade Nordic vilket jag inte ångrar en sekund, vill inte gå igenom den tiden igen. Självklart är det bra att variera lite ibland för att få hundarna att äta lite olika så jag testar ibland med till exempel Mush ren också men det är inte vidare populärt här hemma, bara Ozzy som äter allt lika glatt! Det jag känner mig tryggast med den här matlistan är att jag vet vad jag tillsatt för kött varje dag, om de skulle börja reagera på något så har jag koll. Skulle jag ge ett färskfoder eller ett torrfoder med flera olika köttsorter i så är det svårt att veta vad hunden reagerade på om den skulle få utslag, kräkas mm, om det nu är köttsorten hunden reagerar på. Ofta är det spannmål som hundar reagerar på i foder tycker jag det verkar som efter det jag hört och läst och det har jag ju redan valt bort även om de ibland kan få sig varsin smörgås eller tar sig en smörgås vilket händer flera gånger i veckan...

Nu vill jag bara säga att det här fungerar på mina hundar just nu och mina mår bra av den här matlistan. De har ätit så här i ungefär 2 månader med viss variation men för alla hundar fungerar säkert inte den här matlistan på bästa sätt. Jag har valt att tillsätta mest vitt kött och fisk då mina har rött kött (nötkött) som bas för att få en bra variation på deras mat. Jag tror att precis som det är viktigt för oss människor att äta olika sorters mat varje dag så är det lika viktigt för våra hundar att få en bra variation för att få i sig alla viktiga ämnen som man behöver. Så min matlista är utifrån det jag tror på och utifrån det jag sett att mina hundar mår bra av!

Det som är absolut viktigast när det kommer till hundfoder är att man hittar det som ens egen hund mår bäst av då alla är olika. Så se inte min lista som något man ska följa eller som det rätta utan för mina hundar just nu är det rätt och tänk också på att jag varierar ibland mer än det som står på matlistan!

1 kommentar:

  1. Längesen jag läste din blogg. Kul med jourhund! Vår William har fått flytta till min bästa vän och mår toppen där. Så är utan vinthund men de finns alltid i mitt hjärta.

    SvaraRadera

Lämna gärna ett tassavtryck - skriv ett par rader. Varmt välkomna tillbaka! Hälsningar Camilla och de Fantastiska Fem!