söndag 13 april 2014

Helgens kurser!

Helgerna är numera fyllda med kurser och mer kommer det bli då vi snart börjar ett gäng nya kurser! Jag klagar absolut inte för jag tycker det är så skoj, finns inget bättre än att göra roliga saker tillsammas med sina hundar och att få lära sig nya saker tillsammans!

Fortfarande är det Ozzys kurs som är både lördag och söndag som vi varit på i helgen. I lördags tränade vi med störning, tex sitt, ligg eller någon cirkuskonst. Det viktigaste var inte vad man gjorde utan att hunden hade fokus på dig och inte på den som försökte störa dig. Vi tränade två och två och den ena tränade med sin hund och den andra hade som uppgift att störa, tex leka med sin hund i närheten av den som tränade. Ozzy var superduktig och hade fokus på mig hela tiden, enda gången han släppte den var när han blev rädd och trodde att det paret som lekte bredvid för att störa skulle springa på honom, vilket de förstås inte tänkte göra.

Idag, söndag fick vi prova på sökruta och jag kan bara konstatera att det var inte Ozzys eller Gillys grej. Ja Gilly fick följa med mig på söndagen också och även hon fick vara med och jobba. När vi kom hade instruktören markerat ut en stor fyrkant i skogen. Vi fick då knyta fast hundarna och sen ge oss ut och gå i rutan, huller om buller för att göra spår i rutan. Spåren var inte till för att hundarna skulle spåra utan de var till för att förvilla och få hundarna att gå på den doft som blev efter matte (vi är bara mattar på kursen) i luften istället och så synen då förstås. Ozzy han skrek som vanligt för fullt när jag går mer än en meter ifrån honom, han sitter snällt och väntar men skriker. Gilly hon la sig däremot vant och väntade på filten som jag lagt ut åt både Ozzy och Gilly. Sen fick hundarna jobba, en och en. Matte sprang iväg med en leksak, tjoandes in i skogen och när matte sen gömt sig så släppte instruktören hunden att leta upp matte.

Ozzy han sprang först en bit in i skogen när jag gömt mig och de släppt honom men han blev osäker när han blev själv och gav upp lite när han inte såg mig. Jag fick ropa ett par gånger för att få honom åt mitt håll. När han först såg mig blev han lite rädd och trodde jag var ett monster, inte helt säker på att det var matte som låg där bakom stenen. Sen blev det lycka förstås!

Gilly hon brydde sig inte ett dugg om att jag sprang in tjoandes i skogen, hon hittade ju en som klappade henne så varför lämna den personen! Hon hade inte ens koll på vart jag sprang för hon kollade in alla andra, så när de släppte henne för att söka så hade hon ingen aning om vart jag tog vägen. Efter lite uppmuntran från instruktören fick hon in henne i skogen och Gilly letade lite men jag fick ropa en hel del. Jag fick till och med ställa mig upp så hon såg mig och då stod hon bara där cirka 10 meter ifrån mig och bara glodde, som att hon inte var helt säker på att det verkligen var jag trots att jag ropade. Instruktören fick då gå fram och få fart på henne igen och då kom hon och blev överlycklig.

Säger bara Älskade Knäpphundar!

Vet inte riktigt vad jag tycker om sök, spår tycker jag är superskoj men då följer jag hunden och ser den jobba vilket jag tycker är intressant att se. Här såg jag inte ett dugg när jag låg där i skogen bakom en sten. Måste nog säga att spår är roligare och det verkade mina hundar också tycka, lite konstigt när mina hundar faktiskt är hundar som jagar med synen och då borde sök ligga mer för dem då de ska ha koll på vart man tar vägen. Nu var det här första gången för Gilly och Ozzy, skulle vi göra det här fler gånger skulle de säkert få kläm på vad vi sysslar med. Kul att ha testat på och fått höra hur just mina hundar gjorde/reagerade!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett tassavtryck - skriv ett par rader. Varmt välkomna tillbaka! Hälsningar Camilla och de Fantastiska Fem!