söndag 20 april 2014

Påskhelgen!

Här hemma har det varit en påskhelg med full fart, men en roligt härlig helg! I fredags var vi till Västerås för att hälsa på släkt, alla hundarna var med och de var mycket trötta när vi kom hem därifrån... fanns många barn där att hålla koll på!

I lördags var Ozzy och jag först på kurs på morgonen på självaste påskafton! Vi tränade inkallning, sitt, ligg, hundmöten mm och med olika svårighetsgrad. Efter kursen åkte vi raka vägen ut till min pappa för en heldag på landet. Vi njöt av underbart väder och hundarna de busade på tomten men mest låg de bara i solen och njöt, det var faktisk lite för varmt för bus i alla fall enligt Gilly. Lite fick Fyrklövern jobba också då jag la varsitt personspår till dem, superduktiga var de alla Fyra! Jester och Gilly gick med näsan i backen och jobbade hela tiden och gick raka vägen till spårslutet, ja helt rak var kanske inte vägen men de jobbade hela tiden och gick efter det spåret de hittade. Ozzy har äntligen förstått vad vi pysslar med och jobbade hela tiden och lyfte inte huvudet från spåret många gånger, vilken stjärna! Yougi han jobbade hela tiden han också men även den här gången gick han i cirklar och tappade bort sig ibland så han fick jag skicka på ordet sök som vi använder ett par gånger men han jobbade sig rätt fort fram till spårslutet. Så härliga de är alla mina Fyra och det här med personspår är verkligen superskoj och enkelt att göra!

Påsklunch i gröngräset, smaskens med grisknorr!





 
Njuter av solen och sommarvärmen!






 
I spårskogen!




 
Idag söndag var det dags för kurs för mig och Ozzy igen, två kurser faktiskt! Vi var först på vår vanliga kurs och tränade bland annat på det man gör utan att tänka som kroppspråk, intressant och roligt! Vi fick träna på att stoppa händerna bakom ryggen och säga sitt, ligg och kom mm för att se hur mycket våra hundar gick på kroppspråk, mest för att göra oss medvetna. Kan säga att jag gör mycket med kroppen men det visst jag redan. Vi fick även träna med varandras hundar för att vi skulle tänka på hur vi gjorde, med sin egen hund kör man på av gammal vana men med någon annans måste man tänka. Jag fick en Whippettik i kopplet, kändes ju nästan som vanligt, så duktig tik som lyssna på allt jag sa och hade fokus på mig. Den som fick Ozzy däremot led jag lite med... Ozzy hade bara en sak i tanken - jag vill till matte! Han vägrade ha fokus på den som hade honom i kopplet utan stod mest på två ben och skulle till mig. Hon som jobbade med honom lyckades då och då locka honom med att följa godishanden men att få honom att sitta eller något annat dumt det kunde hon glömma. Efter kursen for vi sen iväg till min mamma för påsklunch och Ozzy fick följa med medan de stora Tre var kvar hemma men hade fått en promenad med husse under tiden jag var på kurs.
 
På eftermiddagen var det dags för kurs nummer två och kursstart i Doftdiskriminering för Ozzy och mig. Vilken spännande kurs och så roligt vi hade! Jag tycker verkligen att det är så spännande att se hur hundar löser problem och hur de tänker och att jobba med klicker älskar jag! Kursen handlar om att hundarna ska lära sig att markera en doft. Vi jobbade med olivolja på en bomullspad som hundarna skulle markera, Ozzy och jag kom så långt att han förstod att han skulle lukta på bomullspadden och att han sen skulle sätta sig för att markera och det på bara en timme. Det ska verkligen bli spännande att se om han sen klarar att markera ut en doft när vi sen kommer lägga till fler bomullspaddar med en annan olja på. En annan sak som var superskoj är att det kommer komma en Italiensk Vinthund till på kursen, känns inte som det händer så ofta precis då det inte är en sån stor ras i mängd och speciellt inte på en kurs med bara fyra deltagare! De var inte där idag men det ska bli roligt att träffa dem nästa gång! 
 
Behöver nog knappt säga det men vi är så nöjda med helgen och rätt trötta och det bästa är att vi har en dag kvar att njuta av innan vardagen drar igång igen. Imorgon ska vi bara njuta av att vara hemma och ta det lugnt, blir säkert en härlig långpromenad också men lite senare på dagen då den här värmen tar på min svarta Greyhound.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett tassavtryck - skriv ett par rader. Varmt välkomna tillbaka! Hälsningar Camilla och de Fantastiska Fem!