söndag 6 april 2014

Personspår!

I lördags åkte vi ut till min pappa på landet och där passade jag på att lägga personspår till alla fyra hundarna. Ozzy och jag har lagt ett spår tidigare på kursen men för mina andra tre var det första gången. Jag la lite godis i spåret för att locka och uppmuntra mina att fortsätta spåra och avslutade med leksak och godis. Ingen av mina brydde sig ett dugg om leksaken och till nästa gång ska jag ta med burkar som jag lägger godiset i, en burk med lock med ett litet hål så det ändå doftar. Alla spåren fick ligga i 30 minuter innan vi gick dem.

 
Ozzy gick sitt spår först och han såg lika frågande ut den här gången som tidigare, efter ett tag upptäckte han dock att det låg godis i spåret och använde näsan lite mer. Jag var fortfarande tvungen att röra mig framåt för att han skulle röra sig i spåret men jag tyckte att han använde mer näsa! Ett tag vill han bara åt ett helt annat håll än spåret, kanske hade doften flyttat sig dit men det stämde inte riktigt med vinden så jag misstänker att han fick något helt annat i näsan, såg lite vildsvinsspår när vi gick tillbaka kanske var de det som intresserade honom. Sista tre metrarna på spåret gick han däremot som på räls, kanske fick han godishögen i näsan för han gick rätt på spårslutet. Även om han fortfarande var mycket frågande så var det ett framsteg att han använde näsan mer.

 
Spårslut!


Gilly var nästa som gick spår. Hon satte näsan i marken på en gång och gick framåt. Det blev ett stopp när hon gått ungefär halva spåret då hon helt tappade fokus tog en kisspaus och spanade sig omkring. Jag rörde mig då framåt i spåret och hon följde då med och tog upp spåret igen, kanske var det andra dofter som distraherade henne eller så blev hon trött, tappade fokus, ja något var det i alla fall. Superduktig för att vara första gången och för Gilly hjälpte godiset en hel del för att få henne intresserad.


 
Yougi var sen på tur att få gå sitt spår. Han var lite fundersam till en början och sökte min ögonkontakt mycket men rätt snart hittade han godiset och fick då upp spåret. Han jobbade väldigt noggrant och nosade in alla dofter tror jag, han gick mycket runt i cirklar och stod på samma ställe länge och nosade men rörde sig framåt i spåret och hittade spårslutet. Kanske var det mycket andra dofter precis där jag lagt hans spår. Jag försökte undvika alla synliga djurstigar men det kan ändå varit mycket dofter där hans spår låg. Hade trott att Yougi skulle jobba mer säkrare och fortare men han var lite frågande och väldigt noggrann, det ska bli spännande att se hur han gör nästa gång.



Jester trodde jag skulle ha svårt för personspår då jag inte upplever att han använder så mycket näsa och han fick gå sitt spår sist, men så imponerad och förvånad jag blev! Jester tog upp spåret på nästan en gång och gick som på räls om man bortser från en kort stund då han stannade upp en stund och tog kisspaus och tittade runt, vem vet kanske tog han i dofter i luften. Han hittade i alla fall spårslutet fort och då var hans spår rätt långt. Tänk man tror att man känner sina hundar men fortfarande blir man så överraskad och Jester överraskade mig vekligen, hela tiden lär man sig nya saker!



Så himla roligt det var att lägga personspår med dem alla och se hur de löste "problemet", så spännande det är att se dem jobba och så nyttigt det är att stå med händerna i fickan och verkligen låta sin hund jobba själv visserligen med mig i andra änden på linan. Det här kommer vi helt klart göra om och mer kommer det bli! Ozzy och jag har i läxa i vår kurs att lägga ett par personspår och jag kunde inte låta bli att anmäla mig till en personspårkurs till hösten, så spännande för det här vill jag lära mig mer om!

Resten av dagen njöt vi av att bara vara på landet med att söka godis i gräset, busa på tomten, sola i gröngräset, bara vara och så en mysig promenad på landet.

 
 
 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett tassavtryck - skriv ett par rader. Varmt välkomna tillbaka! Hälsningar Camilla och de Fantastiska Fem!