fredag 18 juli 2014

Aktiv dag på landet!

I onsdags tog vi en dag på landet och det blev en aktiv dag för oss alla! Husse, Lillhusse och min pappa de fixade en massa och jag och hundarna gjorde olika aktiveringar.


 
Jester och Ozzy fick gå varsitt personspår och de var superduktiga båda två! Jester tog spåret på en gång och gick med bra fart framåt, han blev tveksam där jag gjorde en liten böj men hittade spåret och tog spårslutet. Ozzy undrade till en början vad det var han skulle göra, sökte mycket stöd från mig men även han hittade spåret efter en liten stunds funderande och gick sen med en väldans fart ända till spårslutet. Tyvärr var jag så slarvig så jag glömt packa med oss spårlinan så de fick spåra i koppel, inte det bästa men det gick bra ändå.

 
Liten paus... vad var det nu jag skulle göra?


 
Väntar på deras tur...


 
Vad gör vi här matte?!



 
Hinner du med matte?


 
Med Ozzy och Gilly klickertränade jag en del också. Gilly fick tre kortare träningspass då det var varmt och hon klarar inte värmen så bra, därför jag inte la spår till henne. Vi tränar att klicka in gå upp på en planka med framtassarna. Tanken är att hon sen ska gå på plankan med framtassarna åt sidan och vi på så sätt ska träna in bättre fotposition och samtidigt snyggare förflyttning i sidled. Ozzy fick också träna på plankan men vi tränade också på god dag, att han ska lägga sin tass i min hand när jag säger god dag, kan avslöja att god dag gick bättre än plankan.
 
Gilly trött och varm efter träningspasset!
 
 
Ozzy är uppmärksam och med på noterna!
 
 
Trött blir man efter massa träning!

 
Yougi han slapp träning helt och hållet, det blev lite godissök på tomten bara. Flugorna stör honom så mycket så det är ingen idé alls, det finns helt enkelt ingen mening med det. Har bestämt mig igen att bara låta honom få vara, han är lyckligast när han bara får vara. Han är märkt av sitt tidigare liv och som min mamma så klokt sa han har lärt sig att leva familjeliv och det gör han med guldstjärna i betyg och det är det som räknas. Kurser och annan träning här hemma lägger vi på hyllan för Yougi, vi kommer fortsätta hoppa upp på stenar och söka godis mm men allt annat får vara. Jag är helt övertygad om att Yougi är nöjd med mitt beslut för han vill och kräver inget mer, han älskar livet som det är. Jag har kommit fram till det här beslutet förut men så ibland drabbas jag av dåligt samvete för att de andra hundarna får gå kurser och träna men inte Yougi, det ska ju vara rättvist eller hur och alla ska få lika? Där måste jag tänka annorlunda för rättvist är inte lika, rättvist är att anpassa efter varje individ och se dess behov. Yougi trivs med livet som det är och att lärt sig leva familjeliv det är fullt nog för vår kära Yougi!
 
 
Massor av mys och vila efter träning hann vi med också förstås och avslutade dagen med en härlig promenad i skogen för att sen ha en trevlig grillkväll!
 


 
Jester och Ozzy på varsin bädd när vi grillar, de vill alltid vara med, även Gilly var med men hon valde att ligga på svala gräset istället. Yougi han valde sängen inomhus istället, där slapp han flugor och kunde mysa i lugn och ro.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett tassavtryck - skriv ett par rader. Varmt välkomna tillbaka! Hälsningar Camilla och de Fantastiska Fem!