måndag 7 juli 2014

Aktiv långpromenad och oro!

Nu är sommarvärmen här på riktigt och våra långpromenader tar vi på kvällarna. På dagarna njuter hundarna i skuggan och ofta går de in och lägger sig där det är svalare, till och med Ozzy tycker det är för varmt i solen just nu. Mest jag som sitter i solen och njuter men jag kan allt hålla med hundarna om att det är skönare i skuggan. Promenaderna blir korta under dagen och mest går vi i skogen för att få skugga och skydda tassar från asfalten som kan bli riktigt varm. Det värsta i skogen är bara alla flugor... Yougi är så rädd för flugor och blir superstressad.

Yougi är en evig liten oro i mitt hjärta. Han har kommit så långt inom de allra flesta områden, han är inte rädd för cyklar, motorcyklar, skidåkare, främmande platser och främmande människor vi möter längre och det är stora steg för honom. Han är fortfarande försiktig och speciellt med nya människor men inte så han vill fly utan står gärna bakom mig och kollar in läget, efter en stund vill han gärna fram och nosa på sina egna villkor. Tänk så rädd han var när han kom till oss, tillsammans har vi kommit en otroligt lång bit på väg. Men sen finns det saker som han blivit mer rädd för... känns som han vänt sin rädsla mot några få saker istället och där vet jag inte hur jag ska hjälpa honom. Runt nyår är fyrverkerier en stor rädsla som för många hundar och om somrarna är det åska och flugor, även skott är han rädd för. Fyrverkerier och åska känns ändå hanterbart då vi byggt en liten koja i ett förråd dit han går för att slippa otäcka ljud och det har fungerat bra. Skulle det bli värre så finns DAP mm som skulle kunna hjälpa. Men flugor hur ska jag skydda honom från det? Vill ju att han ska kunna njuta av promenader så som vi andra gör från vår till höst men för Yougi är många promenader just nu fyllda av stress, så jobbigt för ett mattehjärta att se och inte kunna hjälpa honom. Han har aldrig tyckt om flugor men den här stressen hos honom som jag upplevt den här våren/sommaren har jag inte sett tidigare. Han är inte alltid lätt min älskade Yougi som den ensamvarg han är, det gör ont i hjärtat att se vad hans tidigare liv gjort med honom. Bäst trivs han när han får bädda ner sig i lugn och ro på övervåningen helt själv, han verkligen njuter av lugnet. Inte så att han går undan om vi eller de andra hundarna kommer in i samma rum men i hans egna lilla hörna där trivs han bäst med eller utan sällskap. Tungt i mattehjärtat just nu...


Nu var det inte det jag skulle skriva om men jag behövde lätta på hjärtat lite... Igår tog vi en av våra härliga kvällspromenader och jag hade bestämt innan vi gick att det skulle bli en aktiv promenad så magväskan var fylld med godis. Vi började men en liten promenad till hagen för lite bus men det var för varmt för spring... Gilly tog några varv men blev fort varm. Det blev godissök istället och sen fortsatte vi in i skogen där det var mer skugga och svalare.



 
Under promenad i skogen och hela vägen hem så tränade vi Dogparkour och hundarna fick hoppa, balansera mm på det vi hade omkring oss när vi gick. Alla hundarna tycket det var riktigt skoj och promenaden blir bra mycket roligare tycker jag också!
 
Korta stunder kan jag bryta Yougi för att hoppa upp på något skoj för det älskar han men det är bara en kort stund och stressen släpper inte helt...





 
Vackra promenadvägar hemåt.
 







 
Vacker sommarkväll!
 

1 kommentar:

  1. Vilken tur för Yougi att han bor hos just dig, som förstår och tar hänsyn till hans stress! Han kunde inte ha en bättre matte!!

    SvaraRadera

Lämna gärna ett tassavtryck - skriv ett par rader. Varmt välkomna tillbaka! Hälsningar Camilla och de Fantastiska Fem!