fredag 25 juli 2014

Klass 2 varning!

Förutom målat och byggt staket har vi inte gjort mycket den här veckan alls... Sen i onsdags har det varit klass 2 varning här hemma med höga temperaturer på 30 grader och det ska hålla i sig mellan onsdag-lördag. Det märks på hundarna att de är tagna av värmen så alla promenader blir korta nu, inte ens några sena långa kvällspromenader har vi gått då kvällarna legat på 25 grader. Jag vill och vågar inte utsätta dem alls just nu, så länge den här värmen håller i sig så vi tar det bara lugnt. Gilly och Yougi är mest tagna av värmen och vill inte gå ut alls men även Jester och Ozzy märks det på. Tröttare än vanligt är de allihopa och även en kort promenad tröttar ut dem eller snarare tar på dem.

Vi har varit till stranden ett par dagar nu när det varit så varmt men utan hundar då jag inte vågar ens det då det är varmt på stranden också. De varnar även för algblomning nu utanför vår kust och det är en anledning till att lämna sin hund hemma. Så promenaderna blir bara korta, vi undviker asfalt och ser till att ge hundarna mycket vatten. Till varje måltid häller jag på vatten på färskfodret innan jag serverar för att vara säker att alla får i sig extra med vatten.

På kvällen har det blivit lite godissök på tomten eller lite klickerträning men annars tar vi det bara lugnt, alla är vi tagna av värmen. Måste säga att det här är för varmt! Jag älskar att gå promenader och hitta på skoj tillsammans med mina hundar men i den här värmen är det farligt, det finns ju en anledning till att SMHI gått ut med klass 2 varning! Ta hand om er alla i värmen och tänk på era fyrbenta vänner i värmen. Här hemma längtar jag efter svalare väder och härliga hunddagar igen!

Utslagna hjältar som alla har sin favoritplats där det är lite svalare...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett tassavtryck - skriv ett par rader. Varmt välkomna tillbaka! Hälsningar Camilla och de Fantastiska Fem!