söndag 6 december 2015

December!

November gick i rasande fart och var inte alls lika grå och trist som den brukar men nu är vi inne i december och nu är det verkligen grått och tråkigt! Stormat för fullt har det gjort hela helgen, i fredags var det riktigt otäckt ute, träd välte och det flög runt bråte i luften. Minusgraderna verkar vara långt borta, visst någon minusgrad på natten kan det kanske bli men dagarna är det plusgrader på. Med andra ord är det blött och geggigt ute... nu vill jag ha lite kallare grader ute, behöver inte vara snö men gärna frostiga vackra morgnar.

Två som funnit varandra, busar och sover ibland tillsammans och ibland är de lite oense vem som ska ligga på bästa plasten närmast matte... Två så fina killar som jag är så glad övar att ha i mitt liv!


Nog om vädret för det kan vi inte styra över! Hur går livet här hemma med en nykomling i flocken? Allt går fortfarande över förväntan, Melvin är en riktig goding, glad och full av energi. Han har hittat sin plats här hemma och han är redan en i gänget. Självklart kommer det ta sin tid för Melvin att bli riktigt trygg och hemma här efter att ha bytt hem så många gånger som han gjort trots sina unga år. Det sätter förstås sina spår att inte ha bott mer än runt ett år i varje hem, han har även provbott några veckor i hem där det inte har fungerat så visst är han lite vilsen ibland det märks. Spåren vi märker är bland annat att han har dåligt självförtroende, han ger sken av att vara rätt tuff men egentligen beror det på osäkerhet. Så här hemma ger vi nu honom trygghet, lugn och ro blandat med bra aktivering för honom som stärker självförtroendet och massor av kärlek förstås!

Uppletande av kanindummy, så duktig!


Det finns självklart saker som vi behöver träna på tillsammans och de första är förstås att bara låta Melvin få den tid han behöver för att verkligen känna sig hemma här, för nu är han hemma! Sen tränar vi även på hundmöten... vi behöver inte skälla på stora hundar vi möter, det går framåt men vi har en bit kvar. Vi tränar även på att gå lös, komma på inkallning och hålla sig på stigen när vi går. Det tränar vi med långlina just nu, jag vill vara på den säkra sidan och jag vill att Melvin ska lyckas hela tiden. Melvin är duktig på att vara lös och kommer oftast när man ropar men springer gärna fram till andra hundar och skäller på människor vi möter i skogen och där vill jag jobba på att jag är mer intressant. Jag vill inte ha en hund som sticker fram till andra hundar när de är lösa, då blir det koppel. Sen klickertränar vi lite varje dag, har lite planer för framtiden så nu tränar vi klossträning och nostarget blandat med lite tricks för skojs skull. Melvin är smart och är snabbt med på noterna på vad jag är ute efter, han har en härlig positiv energi och det är så roligt att jobba tillsammans med honom. Uthålligheten får vi jobba lite mer med, det märks att han inte är van att jobba så långa stunder för han blir fort trött, sen är allt förstås fortfarande rätt nytt här hemma och det tröttar ut det också. På våra promenader kör vi även en hel del uppletande av dummy eller en leksak, han älskar sina leksaker så lite aktivering med leksaker passar honom.

Vill gärna bita sönder den... all päls ska bort!

 

Melvin är en kille som verkligen tycker om och behöver få jobba, ingen soffpotatis här inte och det tycker jag verkligen är så roligt! Han har en tydlig av- och påknapp när han själv vill, nu ska vi bara träna på att den där avknappen kommer lite oftare, han går rätt lätt upp i varv vilket förstås även beror på hans ålder och en flytt men passivitet jobbar vi mycket med. Så det är inte aktivering hela tiden vilket det kanske låter som utan gott om vila och bara vara träning har vi.

Gänget väntar snällt när Melvin letar dummy, finns fler som ville få jobba men då matte legat sjuk i veckan så blev det bara Melvin den här gången. Det där med kanindummy är kul!


Melvin han är verkligen hela familjens hund mer än någon av de andra, han öser kärlek över oss alla här hemma och tycker så mycket om Lillhusse vilket Lillhusse tycker är så roligt förstås. De både leker och myser massor tillsammans, men som nästan alla de andra hundarna här hemma så är matte nummer ett förstås. För en vecka sen så skrev jag och Melvins förra matte alla papper så nu är han min på riktigt och det känns så skönt, lite fattigare i plånboken förstås men vilken julklapp! Gillar förstås inte att man köper levande djur i julklapp men det här är verkligen genomtänkt och en julklapp till mig själv!

De finaste Fem jag vet! Så lycklig över att ha dem alla i mitt liv.


Vad jag ser framemot många härliga år tillsammans med Melvin och mina andra fina förstås, men med en nykomling i gänget så blir det förstås en del fokus på Melvin just nu. Vi har redan börjar kika på lite kurser till våren, hoppas hitta lite kurser som passar, Melvin, Ozzy och Gilly. Jag hoppas på Vardagslydnad med Melvin och Nosework, kanske någon klick och trick bara för att det är så skoj! Ozzy skulle jag vilja gå fortsättning i Freestyle och Nosework med och Gilly Heelwork to music. Vi får se vad vi hittar på, kanske hittar vi något av de vi vill eller något annat skoj! Yougi han slipper, han vill verkligen inte gå kurs han får sina långpromenader och leta godis det trivs han bäst med. Jester och jag ska fortsätta lägga personspår det tycker han är roligast, det där med Freestyle och Rallylydnad är inte hans grejer. Man måste börja planera lite redan nu... jag har verkligen en härlig tid att se framemot tillsammans med mina fantastiska Fem, snart ett helt nytt år med massor av nya äventyr dessutom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett tassavtryck - skriv ett par rader. Varmt välkomna tillbaka! Hälsningar Camilla och de Fantastiska Fem!