tisdag 4 mars 2014

Mera fästingar...

Tre fästingar har jag plockat nu som suttit fast på hundarna sen förra helgen... känns tidigt men så har det varit en mild vinter också. Jester som är min fästingmagnet, jag undrar ibland om det beror på hans färg, har haft 2 färstingar och Yougi som sällan får fästingar har haft 1 fästing.

Nu kommer jag till samma huvudbry och funderingar som inför varje vår... vad ska man ha för fästingskydd på hundarna!? Vi har testat bärnstenshalsband som jag inte tyckte fungera så bra, kanske värt att testa igen och en annan modell? B-vitamin har jag inte testat och det sägs att om man överdoser mängden så tycker inte fästingarna om att sätta sig, kanske värt att testa i kombination med bärnstenshalsband? Tvätta hundarna i grönsåpa har jag också hört ska fungera men det tvättar jag alltid hundarna i och märker ingen skillnad när de är nybadade eller inte... usch så svårt!

Tyvärr brukar det sluta med Frontline på hundarna här hemma då vi bor i ett mycket fästingrikt område, känns inte så kul det är som att välja mellan pest eller kolera ungefär. För Ozzy känns inte Frontline aktuellt då han alltid ligger där vi är och man ska helst inte komma i kontakt med hunden som man har satt Frontline på fören medlet torkat och det tar ju nästan 10 timmar! Hur gör man då med en Italiensk Vinthund??? De stora kan jag sätta Frontline på innan vi går och lägger oss och se till att de ligger i sina hundbäddar där de nästan alltid sover ändå men Ozzy inte kan jag lägga honom i en hundbädd precis... nära ska det vara! Bara de säger det mesta om medlet... att vi människor inte ska komma i direktkontakt med medlet och framför allt inte barn. Så svårt och samma ångest varje vår som sagt... Vi får återigen pröva oss fram tror jag och när fästingarna blir som värst får vi kanske ta till Frontline.

Föresten någon som har något bra tips på B-vitamin till ett skapligt pris? Har sett på Hööks att de har  en flaska 500 ml för en 98 kr till hund, någon som testat eller vet något som är bättre?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett tassavtryck - skriv ett par rader. Varmt välkomna tillbaka! Hälsningar Camilla och de Fantastiska Fem!