måndag 10 mars 2014

Tandkoll!

Idag har jag varit med Ozzy hos veterinären för att kolla hans tänder. Han hade rätt mycket tandsten när han kom till oss och vi har borstat, skrapat, gett ben och bytt foder så idag är tänderna vita och fina igen. Men en tand var det ett hål rätt igenom på såg vi när vi skrapat lite och jag ville kolla upp den och det blev äntligen gjort idag. Det visade sig att det var tandköttet som dragit sig tillbaka och hålet var inget hål utan tanden som tog slut och rötterna som man såg. Veterinären kollade så att han inte hade några fickor kring den tanden och lite hade han men inte mycket som tur var! Fickor i tänderna på hundar är jag alltid orolig över... det kan sluta både dyrt och illa! Även på några av framtänderna hade tandköttet dragit sig tillbaka lite grann. Tandköttet var inte inflammerat utan såg bra ut, jag fick beröm för att det såg så fint ut (lite stolt).

Kan inte namnen på hundens tänder... men andra tanden efter hörntanden där ser ni ett hål uppe vid tandköttet.



Så nu blir det ännu noggrannare tandborstning här hemma på Ozzy, varje kväll! Tandköttet kommer nämligen aldrig dra sig tillbaka så som det ska vara utan skadorna är permanenta men för att tänderna ska hålla sig hela och fina så behöver han lite extra hjälp. Veterinären sa att om ett par år måste vi kanske dra ut ena tanden och kanske att någon av tänderna fram kommer lossna men det beror på hur noga vi är här hemma. Så nu jobbar vi på att alla tänderna ska få vara kvar i munnen så länge som möjligt! Vi har nu köpt ny tandkräm och mellanrumsborstar, den minsta sorten som vi ska borsta i hålet varje dag för att det inte ska lägga sig smuts och tandsten där. Sen använder vi vanliga små, mjuka barntandborstar här hemma när vi borstar tänderna på hundarna.

Måste säga att jag blev allt bra glad över att inga tänder behövde dras ut, hatar att behöva söva sin hund! En koll en gång om året tror jag allt att vi ska kosta på oss också så vi kan ha koll på att inga fickor bildas. Vi träffade verkligen en bra veterinär idag som tog sig tid trots att det var måndagmorgon... Lillhusse blev erbjuden att lyssna på Ozzys hjärta och hon gjorde en liten hälsokoll på hela Ozzy när vi ändå var där och allt var tipptopp!


Jag ska även bli bättre på att borsta Yougis tänder känner jag. Han får lätt tandsten men Jester och Gilly de får sällan tandsten och där räcker det än så länge att vi borstar tänderna en gång i veckan som vi gör nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett tassavtryck - skriv ett par rader. Varmt välkomna tillbaka! Hälsningar Camilla och de Fantastiska Fem!