torsdag 22 januari 2015

Fint besök över helgen!

I helgen som var hade vi fint besök av Lystra här hemma, så det blev en helg med full fart. Lystra är inte på något sätt en jobbig hund utan lätt att ha här hemma, kommer bra överens med mina och känner sig rätt hemma här men hon har en hel del energi i sin kropp om man jämför med mina... Med Lystra här hemma blir det också fem hundar och det är många hundar och det märks! Så det händer mer en helg med Lystra här på besök än vanliga helger vilket man både blir trött av och tycker är skoj.

Lystra kan konsten att bädda ner sig och vila också.

 
Vad vill du... jag sover ju!


Lystra är en Cirneco Dell 'Etna och hon är hemma hos oss ibland när hennes matte behöver hundvakt och hundvakt det är vi så gärna till henne. Det är så roligt att få lära känna Lystra och på så sätt lära känna den här rasen som jag faktiskt är väldigt nyfiken på och intresserad av och efter att ha haft Lystra här en helg så brukar suget efter en alldeles egen Cirneco sitta kvar ett tag! Jag upplever Lystra som en hund med lagom motor och mer vilja att jobba tillsammans med sin förare än tex vinthundar samtidigt som hon har vinthundens tydliga hundspråk och mjuka, milda sätt. Ska tillägga att Cirneco Dell 'Etna inte hör till grupp 10 och vinthundar utan till grupp 5, Spetsar och raser av urhundstyp. Det finns en del likheter men också olikheter, jaktsättet är ett tex då de flesta vinthundarna jagar enbart med synen så använder en Cirneco alla sina sinnen under jakt, en av anledningar till att jag är nyfiken på rasen, deras vilja att använda nosen. En superhärlig hund är hon i alla fall BusLystra och Cirneco är en vacker och spännande ras!

Vi tog ett par härlig promenader under helgen men den längsta tog vi på söndagen tillsammans med våra bästa vänner, Cliff och Ida. Så vi hade ett stort gäng hundar med oss... vi fick frågan om vi var hunddagis... Jag hade fem koppel i mina händer och så var det Cliff och Ida med deras matte, vilket vackert gäng! Det blev en härlig promenad ute på Labroängar på flera timmar, där ute kan man verkligen uppleva tystnanden så här års och så är det så vackert!


 
Fem hundar vill inte titta in i kameran samtidigt, speciellt inte när det blåser kalla vindar ute...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett tassavtryck - skriv ett par rader. Varmt välkomna tillbaka! Hälsningar Camilla och de Fantastiska Fem!