lördag 10 januari 2015

God fortsättning!

Tänk nu är vi inne på ett nytt år, 2015! Det ska bli spännande att se vad det här nya året har framför oss.

Man ska ju summera förra året så här när gamla året är slut och jag ska försöka på mig en liten avslutning på 2014. Året blev ett riktigt hundkursår för oss, ett riktigt roligt år med många spännande och roliga kurser! Tio kurser hann vi med och alla fyra hundarna här hemma gick någon kurs. Vi lärde oss en hel del nya saker men framför allt hade vi roligt tillsammans! De kurser som jag tyckte var roligast var freestyle, doftdiskriminering och personspår, aktiveringar som vi med all säkerhet kommer hålla vid liv här hemma.
Det här året gick väldigt fort... vintern var mild, våren kändes knappt som vi hann njuta av, en härlig varm och torr sommar, en höst som var ovanligt varm men väldigt mörk och regnig och så avslutade vi med en mild vinter som fortsätter in i det nya året.
Hundarna har varit friska och pigga vilket är det allra viktigaste! Vi började året lite jobbigt med Ozzy inlagd på Bagarmossen men han kom hem pigg och glad och inte visat något mer fel på sin mage. Vi blev lite oroliga för Yougis små knölar men de visade sig bara vara "vårtor" som är vanliga på äldre hundar. Alla prover som vi tog visade bara bra så han är frisk min lilla fina Yougi, så skönt! Ozzy opererade bort en tand som gick av och som bråkat för honom ett tag så det var säkert skönt att bli av med den för honom. Småsaker som hör till när man har hund men friska det har det varit allihopa!
I övrigt så har vi mest bara njutit av våra promenader och träningar tillsammans med en hel del mys i soffan där emellan. Det är just de stunderna när vi är tillsammans som är bäst, sen om det är på träningsplanen, i skogen eller i en hög i soffan under en filt det spelar ingen roll bara vi är tillsammans!

2015 då vad har vi för planer? Först och främst ska vi hålla oss friska, det är vårt viktigaste mål (ett mål man tyvärr inte kan påverka alla gånger)! Nu till våren ska vi ta det lite lugnt med kurser, än har jag inte sett någon kurs som intresserat oss eller som vi inte redan gått. Jag håller lite utkik efter hundkurs i K9 nosework en rätt ny sport i Sverige som fort blivit populär. Det är som doftdiskriminering men hunden ska hitta och markera tre olika dofter: lavendel, lagerblad och eukalyptus. Vi har bara tränat med olivolja här hemma men metoden är den samma. Det skulle känns som en bra fortsättning för Ozzy och mig, vet att det är ett par kurser på gång under året här i stan och jag håller som sagt koll. Jag skulle även vilja prova på Heelwork med Gilly men ingen kurs startar till våren så vi får se till hösten. Jester och jag skulle vilja fördjupa oss i personspår eller ID-spår men inga av dessa kurser startar heller till våren. Freestyle skulle vi också vilja fördjupa oss i både Ozzy, Gilly och jag men inte sett några kurser där heller här i stan. Så än så länge ligger vi lite lågt, kanske får vi kika på lite kurser utanför vår stad också!

Lite har jag redan varit inne på det nu men den träning vi kommer fokusera på under 2015 är:
Jester - Personspår och Rallylydnad som vi inte tränat mycket alls Jester och jag.
Yougi - han trivs bäst när han bara får hänga med så för honom har jag inga större planer annat än att han ska få ha kul under våra promenader med Dogparkour och godissök som han älskar.
Gilly - Freestyle och Rallylydnad.
Ozzy - Doftdiskriminering och Freestyle.
Det är riktigt roligt när jag nu verkligen hitta vad varje hund tycker är kul och vad vi ska lägga ner träningstiden på!

Även om träningen är kul och vi gör en hel del under en vecka tillsammans så är ändå våra härliga långa promenader tillsammans det vi tycker är allra roligast. Att bara får strosa runt i skogen och naturen, där trivs vi bäst och det kommer vi förstås göra mycket under 2015!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett tassavtryck - skriv ett par rader. Varmt välkomna tillbaka! Hälsningar Camilla och de Fantastiska Fem!