måndag 30 december 2013

2013!

En liten sammanfattning om hundåret som varit ska man kanske göra så här på de sista dagarna på de här året!

Måste börja med att säga att vi haft ett underbart hundår! Visst finns det de som är mer eller mindre roligt men hundarna har varit friska om man nu bortser från olycksfågeln Jester som hade lite hälta i somras och som i höstas fick en sårskada av Gilly i leken. Veterinären har vi som tur är bara besökt för vaccination och för besiktning av lilla Ozzy och det där med friska hundar känns som det absolut bästa och det jag högst önskar mina hundar.

Vi har gått några hundkurser under året, vi hade hoppats på fler men de blev tyvärr några inställda kurser där det var för få anmälda. Klickerkurs har Jester och jag gått, Gilly och jag gick Rallylydnad fortsättning och så var Gilly, Ozzy och jag på en Klicker- och Freestyledag. Under nästa år hoppas vi på ännu mer kurser för vi tycker det är grymt roligt att träna tillsammans med andra och jag behöver motivationen som en kurs innebär, lätt att bli lat annars... Några hundträffar har vi även varit på under året och det är nyttig träning om något och väldigt roligt för både hundar och deras människor!

En av höjdpunkterna under året är helt klart vår fjällresa! Vilken underbar upplevelse att göra tillsammans med mina hundar (och med min syster förstås). Det var verkligen en resa med gamla minnen och att få skapa nya tillsammans med mina hundar var verkligen helt underbart! Jag hoppas att det blir en fjällen resa även 2014, vore roligt om jag kunde få med mig även Lillhusse och Husse till den plats som jag älskar - svenska fjällen på sommaren!


Sen hände det absolut bästa som hänt oss under 2013, in i våra liv klev Ozzy! Tanken var att Ozzy och hans kompis Nino skulle bo hos oss tills de hittade egna nya hem då deras familj under mycket tråkiga omständigheter inte kunde ha dem kvar. Efter bara ett par dagar kom det en familj som ville träffa hundarna för de sökte efter en kompis till sin hund. Ont i magen hade jag den dagen för längst inne visste jag redan att jag över allt annat ville att Ozzy skulle stanna hos oss då det var kärlek vid första ögonkast! Familjen fastnade för Nino som passade så bra ihop med familjens andra hund, Ozzy tyckte bara att den andra hunden var jobbig då den var en valp. Så valet för familjen var enkelt! Så fort jag stängt dörren efter att Nino åkt så vände jag mig till Husse i familjen, jag kan inte skiljas från Ozzy, inte jag heller svarade han. Så blev Ozzy en mycket kär familjemedlem här hemma och han styr hela sin familj och flock med järntass! Jag vet att det är en stor sorg för Ozzys f.d. familj att han inte kunde bo kvar men för oss är det en stor glädje att få ha honom som familjemedlem, det kändes som ödet, som att det var meningen! Jag brukar tänka att vilket underbart liv för Ozzy att få ha gett två familjer all sin kärlek, att ha fått all kärlek från två familjer och att två familjer har fått tagit del av all den glädjen som det innebär att ha honom som familjemedlem. Jag hoppas det kan ge tröst mitt i allt till dem som saknar honom.
 
 
För oss här hemma så blev Ozzy en start på något nytt, inte bara en ny mycket kär familjemedlem utan också en stor kärlek till rasen Italiensk Vinthund. Numera lusläser jag uppfödarsidor med mera för att lära mig mer om rasen och jag längtar till den dagen som vi kan ge plats till en IG till här hemma. Nu kommer den dagen dröja men drömma kan man göra! Hela familjen här hemma har fallit för IGkärlek och vi är alla överens om vad för ras vår nästa hund blir här hemma. 
 
 
En hundutställning har jag varit på under året och det var Stockholms Hundmässa, det gav helt klart mersmak. Har alltid gillat att gå och titta på hundutställningar men nu var det många år sen sist... Att bara titta på alla vackra hundar och på allt som finns att köpa är så himla roligt och självklart fastnade vi i Italienska Vinthunds ringen men vi såg även många andra vackra Vinthundar! Nu ställde jag inte någon av mina förstås, men vem vet med framtida hund det skulle vara roligt. I maj 2014 har vi planerat för en annan utställning, FCI EURO Sighthound Show - Sweden 2014, så vi har att se framemot!

Hundfoder brukar vara en återkommande sak i min blogg så lite om det vill jag nämna också. Under året har vi bytt till ett spannmålsfritt färskfoder men fortfarande är det Nordic. Hundarna fungerar mycket bra på det bytet och jag tycker att det blivit lite bättre i magarna. Inte för att det var dåliga förut men nu är de ännu bättre. Jag har även under året börjat ge BARF, både i Mush och i kött som jag köpt i vanlig mataffär. Hundarna älskar det och det ger lite extra berikning beroende på vad jag ger men främst ger det en variation på olika köttsorter och det tror jag är bra för hundarna. Då får de i sig olika nyttigheter då olika köttsorter är olika. Nu ger vi förutom färskfoder -lax och kalkon utan tillsatser som vitaminer mm från Nordic, kycklingvingar och annat bra och nyttigt som vi dyker på i affären. Hundarna är verkligen superfina i mage, kropp/muskler/hull och päls, så jag kan inte säga annat än att jag är nöjd.

Ny blogg blev det även under år 2013! Samma Blogger men en ny adress då jag inte fick den andra att fungera mot min nya mobiltelefon och så kändes det fel med Livet med Lurcher då halva flocken inte är Lurcher utan det är just en härlig blandning av VinthundsLycka. Jag är mycket nöjd med min nya blogg, riktigt roligt att få mixtra om från början och jag hoppas ni som orkade och ville följa med till nya bloggen också är nöjda!

Sist men inte minst så måste jag bara säga att jag är så glad och lycklig över våra bästa vänner, Cliff, Ida och deras matte för alla våra underbara promenader under året. Att dela glädjen över sina hundar och bara prata hund och mycket annat i flera timmar och framför allt bara vara med sina hundar tillsammans med goa vänner det är lycka i livet! Så tacksam över att ha dem i vårt liv! Vi hoppas även att vi ska träffa Mikey med matte mer under 2014, nya vänner är alltid roligt, speciellt vänner som delar samma intresse, kärlek för våra Vinthundar.

 
Det blev inte en liten sammanfattning.., svårt att skriva kort om ett sånt här fantastiskt år där den största lyckan och glädjen är att nu ha en Fyrklöver! Nu hoppas vi på ett underbart 2014 med massor av glädje och äventyr tillsammans med mina Fyra!
 
 

1 kommentar:

  1. Vad härligt du skriver om Ozzy och erat "hundliv" :) Och synd att vi inte sågs i Jönköping på FCI Euro S. Show , vi var också där och ställde ut ! Kram !

    SvaraRadera

Lämna gärna ett tassavtryck - skriv ett par rader. Varmt välkomna tillbaka! Hälsningar Camilla och de Fantastiska Fem!