söndag 29 december 2013

Skräcknatt... skräckdagar!

Som många andra hundägare eller djurägare för den delen så är nyårsnatten allt annat än party! Hörde en ung tjej idag när vi var och handlade som stod och pratade med sin väninna. Väninnan pratade på om klädval och vilka som skulle på den stora nyårsfesten. Den unga tjejen svarade så skönt att jag slipper bekymra mig om sånt som kläder och vilka personer... mitt nyår blir att ta hand om min hund. Stackars dig svarade väninnan! Den unga tjejen svarade så klokt och sa; har jag en hund i mitt liv så är det mitt ansvar att ta hand om den på bästa sätt även på nyårsafton då den behöver mig som mest.

Så är det här hemma också, vi kryper upp i soffan, lagar god mat och äter tillsammans, har högt ljud på TVn och bara väntar in skräcken... För Yougi är nyårsnatten en skräcknatt och det finns inget värre än att se sin bästa vän må dåligt! Tidigare år är det bara just timmarna runt 12 som har varit absolut värst, "små"smällandet innan och efter har gått även om det märks på honom att han reagerar. Som hundägare till en rädd vän får man verkligen planera när man går och vart... gäller i och för sig för alla hundägare då en smällare eller raket lätt kan skrämma vilken hund som helst om det vill sig illa.

Tiden innan 12 slaget blir nog värre än tidigare år efter dagens händelse tyvärr! Här har det inte smällt speciellt mycket men idag har jag hört en del på håll. Dagens långpromenad fick bli i dagsljus och på dagen i hopp om att smällandet inte börjat så mycket... Hundarna fick springa lite i hagen och vi gick sen hemåt. På håll hörde vi lite smällare och Yougi reagerade men inte mer än att jag fick kontakt och kunde ge godis och låta honom hoppa upp på stenar och stockar mm för att få honom att tänka på annat vilket lyckades. Han var superduktig, ja de andra också förstås men de bryr sig inte om smällandet, för Ozzy är det förstås första Nyåret med oss men han har inte visat något än. När vi nästan var hemma så var vi tvungna att gå genom ett villaområde och på tomten precis intill där vi går är det några ............ ja de orden jag vill skriva ska jag hålla mig ifrån, som skjuter upp en fyrverkeripjäs. Det var inte en smällare utan en sån pjäs som ger vackra färger om det är mörkt men nu var det dagsljus, mummel, mummel! Pjäsen for mot oss och smällde precis över huvudet på oss, alla hundarna och jag blev skiträdda! Jester, Gilly och Ozzy ryckte först till ordentligt i kopplet när de for iväg av rädsla men stannade snabbt upp och tittade vad det var som hände och lugnade sig på en gång. Yougi däremot han blev panikslagen och ville bara fly från allt. Sista biten hem på promenaden var en skräckpromenad... Yougis koppel var hårt lindad runt handen då han försökte fly från allt, som löv som prasslade, dörrar som öppnades, ja precis allt! Har nog aldrig varit så skönt att komma fram till vår ytterdörr för oss alla.

Här hemma har Yougi varit lugnare och gömt sig på sitt gömställe som han har när det är otäckt, som läskiga gäster, åskoväder och nyårsafton. Han har låtit Ozzy ligga hos honom en stund och kommit ner och ätit men sen återgått till sin sovplats som alltid förstås. När det har varit dags för promenader har han spetsat öronen och varit på helspänn men det har ändå gått bra. Nu hoppas vi på det bästa att ingen av de andra Tre blev skrämda av dagen händelse och att Yougi kan koppla av på promenaderna fram till nyårsnatten och även efter när det "små"smäller runtomkring. Vilket skit och galenskap det är med alla smällare och fyverkerier!

Nu fortsätter vi planera för att göra Nyårsafton på bästa sätt här hemma. En tidig lång morgonpromenad är planerad med våra bästa vänner, hundarnas nyårsmiddag är planerad för att trötta ut och Yougis hus (canvasburen) i klädkammaren som är hans gömställe är övertäckt med filtar, handdukar och nu även tjocka vintetäcken för att stänga ljud ute. Vi ska klara det här men just nu känns det skit att Skräcknatten närmar sig...


Förra året vet jag att jag funderade på Thundershirt, DAP och Zylkene och just nu ångrar jag att jag inte införskaffat det men det kändes som vi skulle klarar de där värsta timmarna ändå men efter dagens händelse undrar jag om inte allt blev värre för stackars Yougi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett tassavtryck - skriv ett par rader. Varmt välkomna tillbaka! Hälsningar Camilla och de Fantastiska Fem!