lördag 3 maj 2014

Förra helgens kurser!

Ligger en vecka efter inser jag... Förra lördagen blev det ingen kurs då instruktören var sjuk så det blev en härligt skön latdag, det behövde vi! På söndagen var det kurs däremot, tre stycken till och med.

På dagens första kurs fick Jester följa med, egentligen var det Ozzys vardagslydnadskurs men han skulle få jobba resten av dagen sen och tre kurser på en dag kändes väldigt för mycket. När jag anmälde mig och Ozzy till kurs så visste vi inte vilka dagar som kurserna skulle ligga och tyvärr hamnade alla hans på söndagar. Men då är det tur man har flera hundar som kan rycka in och jobba i hans ställe, fast med är det ju matte som jobbar..! Jester blev väldigt omtyckt på kursen av både människor och av de andra hundarna, han brukar ha den inverkan på folk (och hundar) min fina Jester. Vardagslydnad är något som Jester verkligen kan och jag njöt mest bara av att ha lite ensam tid med Jester. Försökte mest jobba på att få honom att vara med och motiverad men som alltid när han tycker det är lite segt så blir han kanske "off", men skötte sig galant det gjorde han förstås!

Den andra kursen för dagen var Freestyle, som jag längtat till den kursstarten. Ozzy och jag går den kursen tillsammans och på det första kurstillfället så tränade vi in kontakt, följa handen, går runt, åttan och gå mellan benen. Hela tiden jobbade vi med klicker och jag bara älskar det, då är verkligen träning som roligast! Ozzy var riktigt duktig speciellt med tanke på att han tycker det är lite läskigt att gå runt benen, men det märktes att vi tränat en del på det. Han är följsam när han vill kan man säga efter dagens kurs... vill han inte då vill han inte, är man vinthund så är man och där får matte jobba lite extra för att vara rolig och framför allt göra träningen rolig! En mycket rolig kursstart var det och jag ser framemot fortsättningen. Måste vekligen passa på att rekommendera de som är intresserade av att gå kurs att gå en freestylekurs. Det är verkligen en kurs som passar alla där man har roligt tillsammans och tränar kontakt och samarbete och det behöver man alltid träna mer på.

Den tredje och sista kursen för dagen var doftdiskriminering, en kurs som är mycket spännande! På kursen var det med inte bara en utan två Italienska Vinthundar, som jag njöt! Roligt att se fler vinthundar på kurs och spännande att se samma ras som Ozzy jobba. Kan bara konstatera att Ozzy är en rätt lugn kille... Den här gången kom vi så långt att vi nu har två olika oljor och Ozzy ska markera den oljan som är rätt med att sätta sig ner. Än har inte riktigt förstått vilken olja som är rätt utan nosar och markerar oavsett olja, men det kommer med träning. Det är så intressant att se honom jobba! Efter kursen hälsade vi på de andra Vinthundarna och så glad Ozzy blev, lite bus blev det allt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett tassavtryck - skriv ett par rader. Varmt välkomna tillbaka! Hälsningar Camilla och de Fantastiska Fem!