lördag 24 maj 2014

Viltspår!

Gilly och jag har nu gått en mycket rolig kurs, Viltspår, något vi gillat precis lika mycket. En av de roligaste kurserna jag gått mycket tack vare ett mycket härligt gäng kursdeltager men det har även varit så roligt och spännande att se Gilly jobba i spåret!

Kursen var på tre tillfällen och alla gångerna var två timmar. Vi la två spår varje gång, ett kortare och ett längre. Vi har fått pröva att lägga räta vinklar och bloduppehåll på 15 meter och Gilly har klarat allt strålande. Sista gången gick vi även ett spår som instruktören lagt åt oss, det var skoj för även om det var snitslar så märkte i alla fall jag att jag förlitade mig mer på min hund än när jag lagt spåret själv.

I spåret är hon mycket noggrann men inte långsam utan det är fart på henne, när hon någon gång tappat bort sig lite så har hon sökt av i en cirkel för att sen ta upp spåret igen. Bloduppehållet märkte jag knappt av på henne utan hon spårade på utan tveksamheter. Däremot vill prinsessan inte ta klöven i munnen, som tur är behöver de inte det. Hon spårar klöven och nosar sen noga på den när hon hittat den men sen vänder hon sig till matte för att få korv, det är godare och sen får matte bära hem klöven istället.

Den här kursen kommer jag sakna för vi har verkligen haft roligt! Nu ska vi bara hålla igång intresset för viltspår på fröken Gilly här hemma, blir att leta markägare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett tassavtryck - skriv ett par rader. Varmt välkomna tillbaka! Hälsningar Camilla och de Fantastiska Fem!